Eaton Electric

Eaton UPS-beskyttelse i imponerende science fiction omgivelser

Nyhed   •   Feb 03, 2011 08:35 CET

At bygge et datacenter 30 meter under jorden i en gammel militærbunker er ikke et helt traditionelt valg, og vi har ikke set lignende i Danmark. Men den svenske internetudbyder Bahnhof har etableret et datacenter i bedste science fiction-stil i et gammelt atombeskyttelsesrum 30 meter under Stockholms gader. Centeret, der leverer netværksaktiviteter og colocationtjenester, benytter UPS-beskyttelse fra Eaton.

Forundring – det er den umiddelbare reaktion, når man ser det futuristiske interiør i centeret, som ligger dybt nede i grundfjeldet under den svenske hovedstad. Simuleret dagslys oplyser drivhuse og vandfald langs rækker af sorte og hvide rackskabe, mens de enorme motorer, der driver backupstrømforsyningen, og som oprindeligt stammer fra ubåde, troner majestætisk i klippehuler badet i blåligt neonlys. Den umiddelbare tanke er, at man er havnet i kulissen til en science fiction-film. Men nej – vi befinder os faktisk i et ultramoderne datacenter, som er indrettet i et tidligere atombeskyttelsesrum.

Bahnhof har leveret internet- og hostingtjenester, siden virksomheden blev grundlagt i 1994. I 2006 fik virksomheden en enestående mulighed for at udvide sine lokaler. "Vi har oplevet konstant vækst i hele vores levetid – ca. 40 % om året. Selvom vi er en relativt lille aktør, hoster vi allerede 15 % af internettrafikken i Sverige. Det er årsagen til, at vi havde brug for mere plads", siger Kristian Thorin, seniorprojektleder hos Bahnhof. "Da vi først havde besluttet os for at indrette vores nyeste datacenter på dette særprægede sted, kunne vi ikke nøjes med en minimalistisk installation, men ville udnytte dets potentiale i bedste science fiction-stil."

Pionen White Mountains datacenteret på 1.200 kvadratmeter gik live i september 2008 og er Bahnhofs største datacenter. Det har plads til flere end 6.000 servercomputere, som alle skal beskyttes mod fejl, der forårsages af spændingsvariationer. "Det er klart for enhver, hvad en strømafbrydelse betyder for et datacenters aktiviteter. Vi er ganske enkelt nødt til at kunne levere strøm døgnet rundt til alle vores kunder, uanset om det er enkeltpersoner eller virksomheder”, siger Thorin.

Bahnhof har arbejdet sammen med Eaton® siden 2000 og bruger Eatons strømbeskyttelsesløsninger i alle virksomhedens fem datacentre i Sverige. Til Pionen valgte Bahnhof en mere omfattende UPS-løsning med mulighed for at udvide efter behov, så der kan leveres tilstrækkeligt med strøm til centerets konstant voksende antal servere. Valget faldt på en Eaton 9395 UPS-løsning med både en 825 kVAenhed samt en 275kVA enhed – begge med indbygget redundans. Pionen anvender også et stort antal af Eatons overvågede ePDU'er (via IP).

Eatons brede produktsortiment talte for sig selv da 9395-enhederne blev installeret sidst i 2009, og forud for dette havde Bahnhofs og Eatons eksperter arbejdet sammen i en projekteringsfase på nogle måneder. Thorin siger, at Eatons fremragende kundesamarbejde samt det brede sortiment var nogle af de væsentligste årsager til, at Bahnhof valgte Eaton som leverandør af den omfattende UPS-løsning.