Danske Fragtmænd A/S

Elev nr. 100.000 blev fejret

Nyhed   •   Maj 23, 2016 10:03 CEST

Danmarks største trafiksikkerhedskampagne, Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, nåede lidt af en milepæl, da elev nr. 100.000 blev undervist på Vestergårdsskolen i Viby i dag.

Begivenheden blev fejret med en kæmpe chokoladekage. Det var ikke en enkelt elev, der blev udpeget, men alle eleverne fra de to 4. klasser, der deltog i dagens undervisning og fejring.

”Vi er meget stolte af i dag at kunne fejre, at vi siden kampagnestarten i 2003 har undervist 100.000 børn. Vi besøger skolerne med et vigtigt budskab, og vi tror på, at vores undervisning i klassen og omkring lastbilen gør en forskel, ” siger Trafiksikkerhed i Øjenhøjdes projektchef, Claus Tjerrild.

Han har i dagens anledning medbragt en kæmpe kage fra Langenæsbageriet til de glade unger, som netop alle har siddet bag rattet i den store lastbil. Fra førersædet har de oplevet, hvor svært det kan være, som chauffør, at spotte kammeraterne, der er placeret udenfor i lastbilens kritiske zone.

”Børnene lærer, at når de som cyklister skal ligeud i et vejkryds, samtidig med at en lastbil skal til højre, så skal de tage sig i agt for lastbilens kritiske zone. Særligt lige før og i selve svinget,” understreger Claus Tjerrild.

Den kritiske zone
Den kritiske zone går ca. 2 meter ud fra lastbilens højre forhjørne/A-stolpe. Som udgangspunkt er det chaufførens ansvar at undgå højresvingsulykker, men opgaven med at orientere sig efter cyklister både gennem ruderne og i op til 4 spejle, og på samme tid, være opmærksom på den øvrige trafik og på at ma-nøvrere lastbilen, er en vanskelig opgave. Derfor er det som cyklist og fodgænger vigtigt at være bevidst om risikoen og holde sig udenfor en lastbils kritiske zone.

Det går den rigtige vej
Siden 2005 er 167 mennesker kommet til skade i forbindelse med højresvingsulykker. Heraf var knap 25% med dødelig udgang. De fatale ulykker har i en årrække været for nedadgående, men med store udsving som i 2013, hvor 7 personer omkom. Heldigvis er den positive udvikling fortsat i 2014 og 2015, men statistikken understreger alligevel vigtigheden af denne kampagne og andre gode initiativer.

Det startede på Bornholm
Bag Trafiksikkerhed i Øjenhøjde står en række virksomheder og organisationer, der alle ønsker at højne trafiksikkerheden for børn i alderen 9 til 11 år og samtidig forbedre adfærden i transportbranchen. Startskuddet til kampagnen lød tilbage i 2003 på Kristi Himmelfartsdag hos Volvos Lastbiler-forhandleren, Titan, i Rønne. Hvert år er der siden undervist 7 – 10.000 børn. I år har 52 skoler tilmeldt sig, og 215 klasser bliver undervist.

Partnergruppen bag Trafiksikkerhed i Øjenhøjde består af vognmandsorganisationen DTL – Danske Vognmænd, fagforbundet 3F's Transportgruppe, energiselskabet OK, Danske Fragtmænd A/S, Volvo Lastbiler Danmark A/S, Børneulykkesfonden og Codan Skadesstop.