Biltorvet

En god digital strategi kræver masser af kompetencer

Nyhed   •   Maj 18, 2016 11:11 CEST

Det at sælge bil er i dag i stor stil blevet et digitalt foretagende. Bilkøberne orienterer sig i langt højere grad online fremfor at besøge den fysiske butik. Denne udvikling har stået på længe, og det er der som sådan ikke længere noget nyt i. Det kan dog være vanskeligt lige at gennemskue, hvordan man som bilforretning helt præcis skal gribe hele den digitale verden an. Det ved man også hos Biltorvet, der derfor har ansat Rolf Widerström som ny digital manager, og han skal blandt andet hjælpe de danske bilforhandlere med at opnå succes med deres digitale strategi.

"Bilbranchen er på mange måder stadig i opstartsfasen, når det kommer til digitalisering, og jeg glæder mig til at komme ud og fortælle om de mange muligheder, der er, og ikke mindst til at hjælpe forhandlerne med at opnå fremgang med deres digitale tiltag, for der er virkelig gode muligheder for at opnå stor succes, hvis man er klar til at tage det store spring," siger Biltorvets nye digitale manager.

Kunderne er tilstede

Rolf Widerström har arbejdet med IT og internettet siden slutningen af 1990'erne, og han har altid haft fokus på at skabe det største afkast for en given investering (ROI). Et begreb han selvfølgelig også vil have fuld fokus på, når der skal udarbejdes digitale strategier til de danske bilforhandlere.

"Via mine erfaringer er jeg kommet frem til, at SEO og Adwords i dag er de vigtigste og bedste kanaler, når det kommer til at få succes online. Derfor bør man i hvert fald indtænke disse to ting i sin digitale strategi, men man bør i høj grad også indtænke kundernes behov. Vi ved, at mindst 84% af de danske bilkøbere laver research online, før de køber deres nye bil. Så det er på nettet kunderne søger information og stiller spørgsmål, så der bør man i høj grad også være stærkt tilstede og klar til at besvare spørgsmål," siger Rolf Widerström.

1000 kroners spørgsmålet

Det lyder måske ikke så vanskeligt, men hvis det var så ligetil, så var langt flere danske bilforhandlere formentlig med helt fremme i forhold til digitaliseringen. Det er dog ifølge Rolf Widerström heller ikke en proces, man lige gennemfører fra den ene dag til den anden, og en gennemført strategi indeholder alt fra, hvilke platforme man skal være til stede på, til behovs-analyser og definitioner af mål.

"Hvis man virkelig vil lykkes med sin digitale strategi, så skal man have en 360 graders tilgang, hvor man skal sætte sig i kundens sted og være med på hele køberejsen lige fra den indledende research til det endelige køb, og man skal tænke i flere enheder og kontaktpunkter. Det er bestemt ikke nemt, og netop den manglende digitale ekspertise ude i forretningerne er den største hæmsko for, at flere danske bilforhandlere lykkes med en klar og defineret digital strategi, men det er jo så blandt andet der, vi og jeg kan hjælpe, så de danske bilforhandlere også kan følge med og være tilstede der, hvor deres kunder for alvor er," siger Rolf Widerström.

Fakta om Rolf Widerström

Han er 40 år og bosat i Malmø, men har arbejdet det mest af sin karriere i Danmark. Her har han især arbejdet for bureauer, og han har blandt andet stået bag den digitale strategi hos iProspect i forhold til SEO. Han har desuden arbejdet for GroupM Search og eBay, og han har de seneste år drevet sin egen virksomhed i Sverige, før han valgte at søge nye udfordringer hos Biltorvet A/S.