AB GRUPPEN A/S

Få det fulde overblik: Sådan prisfastsættes andelsboliger

Nyhed   •   Okt 28, 2016 16:24 CEST

Andelsboliger er i høj kurs på boligmarkedet. Det skyldes i særdeleshed prisen, som er teknisk fastsat på andelsboliger, og dermed ikke følger den generelle prisudvikling på boligmarkedet. Men hvad må en andelsbolig egentlig koste? Det svarer vi på med en infografik fra Andelsportal.dk, der giver dig et overblik over alle de faktorer, der har indvirkning på andelsboligprisen.

Prisen på en andelsbolig er en svær størrelse – både for eksisterende og kommende andelshavere. Andelsboligprisen bestemmes nemlig ud fra både andelsboligforeningens andelskrone og ud fra forbedringer i den enkelte andelsbolig. Flere variable og størrelser er derfor i spil, når andelsboliger prissættes, og dette har skabt en del debat og forvirring blandt andelsboligmarkedets interessenter.

Vi har nu lavet en infografik, der giver et overblik over alle de faktorer, der er med til at fastsætte prisen på en andelsbolig.

Værdien af en andelsbolig findes blandt andet ved, at andelsboligforeningens andelskrone beregnes. Når andelskronen beregnes benyttes andelsboligforeningens ejendomsværdi, som typisk er beregnet af en valuar eller ud fra den offentlige ejendomsvurdering. Vi ser med infografikken nærmere på fordele og ulemper ved vurderingsmetoderne.

Prisfastsættelsen afhænger også af forbedringer i andelsboligen. Hvor meget må en køber betale for forbedringer som eksempelvis nyt køkken og bad? Det afhænger af afskrivningskurver, og den enkelte andelsboligforenings regler for forbedringer, mangler og afskrivninger.

Infografik: Sådan fastsættes prisen på andelsboliger

Infografikken må gerne anvendes i artikler og på andre hjemmesider, såfremt du husker at linke til kilden Andelsportal.dk