Consignor

Fri fragt – knald eller fald for webshops?

Nyhed   •   Aug 18, 2015 13:12 CEST

Ifølge eksperter er fri fragt i webshops uholdbart. Omvendt mener andre, at fri fragt er et effektivt redskab til at drive online salg, hvis det bruges på den rigtige måde.

Handelsekspert Natalie Berg udtaler i sin nye rapport The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow, at fri fragt er uholdbart, og at forbrugere skal betale for små online ordrer i 2020:

”Forbrugere forventer i dag, at levering er hurtig, pålidelig og mest afgørende - gratis. Det er uholdbart efter vores mening, og vi er begyndt at se de første tegn på revner i systemet. En række forhandlere, herunder Amazon og Walmart Canada er stille og roligt begyndt at hæve minimumsbeløbet for fri fragt.”

Handelsekspert Natalie Berg mener, at fri fragt i webshops er
uholdbart og ikke eksisterer i 2020. Foto fra Planet Retail.

Scott Galloway, Marketing Professor fra NYU Stern, giver Natalie Berg ret i at fri fragt er uholdbart og han mener, at amerikanske e-handelsgigant Amazonpresser andre webshops til at tilbyde fri fragt, men det er kun et ”race to the bottom”.

Scott Galloway fortalte i hans præsentation på Digital Life Design konferencen i New York i maj måned, at Amazons fragtomkostninger stiger med 40% om året, og i 2014 havde Amazon fragtomkostninger for $3,5 milliarder mere end, hvad deres kunder dækkede via betaling af fragtgebyrer. Antallet af amerikanske onlinekøb med fri fragt er ligeledes steget til at udgøre 2/3 dele af alle online ordrer i 2014. Det kan dermed tænkes, at fri fragt udgør en stor del af Amazons fragtomkostninger. Scott Galloway kalder Amazons fragtstrategi for en ”last-man-standing” strategi, da de som e-handelsgigant er de eneste, som kan tåle så store underskud i fragtomkostninger over en længere periode.

Det er dog ikke alle, som er lige så negative overfor fri fragt som Berg og Galloway. Ifølge den amerikanske fragtrevisionsvirksomhed, Betachon, kan fri fragt forbedre virksomheders online forretning, hvis det bruges med omhu.

Fri fragt skal kombineres med de rette virkemidler
Betachon identificerer flere fri fragt strategier, som de mener, at webshops kan bruge til at drive oline salg uden at ødelægge forretningen:
  1. Fri fragt som marketingsstunt – fri fragt til nye og gamle kunder eller specifikke kunder fra en kampagne.
  2. Fri fragt bygget ind i prisen – fragten er medtaget i varens pris.
  3. Fri fragt på store ordrer – fri fragt på varer over et bestemt beløb.
  4. Fri fragt gennem abonnement – fri fragt til kunder med medlemskab.
  5. Fri fragt som kampagne – fri fragt til jul, til specifikke lande osv.

Den anden største discount forhandler i USA, Target, tilbyder netop fri fragt på ordrer over et bestemt beløb i deres webshop. De har i forvejen en af de laveste beløbsgrænser for fri fragt, og i februar i år halverede de beløbsgrænsen på fri fragt fra $50 til $25 i et forsøg på at vinde flere markedsandele online.

Det har desværre ikke været muligt at få en udtalelse fra Target om, hvordan halveringen af beløbsgrænsen for fri fragt har påvirket bundlinjen. Men i deresregnskab for første kvartal 2015 kan man se, at Targets online salg er steget med 37,8 % sammenlignet med samme periode året forinden. Noget tyder således på, at halvering af beløbsgrænsen for fri fragt kan bruges som et konverteringsværktøj.

Tiden vil vise, om Target vil opleve ligeså store underskud i fragtomkostningerne som Amazon. Ifølge Natalie Berg er Targets halvering af fri fragt beløbsgrænsen et desperat forsøg på at vinde ”the shipping wars”, og hun mener, at Target vil vende tilbage til beløbsgrænsen på $50 inden længe, da det er usundt for Targets bundlinje og for hele industrien.

”Uanset hvilken fragtstrategi en virksomhed fører, så er den mest holdbare strategi den, som holder en høj bruttoavance og får forbrugerne til at vende tilbage, ” afslutter Betachon.

Fakta
  • Rapporten The Future of Retail: 10 Trends of Tomorrow forudser 10 trends som vil præge fremtidens detailhandel, blandt andet prisstigninger på pakkelevering.
  • Natalie Berg er forfatter til rapporten og Global Research Director ved Planet Retail, som er udbyder af indsigt i og vidensdeling om detailhandlen.
  • Til sammenligning med Target.com er Amazon.com’s beløbsgrænse for fri fragt er $35, med mindre du har et Amazon Prime medlemskab.
  • Indtil 2011 har Target og Amazon været partnere, hvor Amazon har været ansvarlig for Targets online platform.
  • Den største discount forhandler i USA er Walmart, som netop har sænket beløbsgrænsen for fri fragt fra $50 til $35 i deres webshop for at matcheAmazon.
  • Se Scott Galloways præsentation på Digital Life Design konferencen her.