Europæiske Rejseforsikring

Gode råd til forretningsrejsende

Nyhed   •   Dec 17, 2012 12:25 CET

I dag, hvor erhvervslivet er blevet mere og mere globalt, tager folk på forretningsrejser over hele verden. Bortset fra pålidelige virksomhedsrejseforsikringer, kan ERV dele nogle gode råd til folk, der rejser i erhvervslivet.

Hvad ved du om din destination?

Jo mere du ved om lokale skikke, klima, religion, politik og kriminalitet, jo lettere vil det være at undgå risikable situationer og være sikker. Du vil også få mere ud af din rejse.

Vaccinationer/medicin:

Kontakt et vaccinationscenter og få de anbefalede vaccinationer. Mange vaccinationer skal gives i god tid før afrejse for at sikre fuld effekt. Hvis du lider af en sygdom eller regelmæssigt tager ordineret medicin, bør du have et certifikat med dig, som er skrevet på engelsk, oplysninger om, hvilken sygdom du lider af, og hvilken medicin du tager. Dette certifikat kan være nyttigt at vise tolderne og kan også gøre tingene lettere, hvis du bliver syg under din rejse. Opbevar altid medicinen i din håndbagage.

Pas/visum:

Kontrollér at dit pas er gyldigt. Det er en god idé at tage en kopi med dig og to ekstra billeder i tilfælde af, at dit pas bliver stjålet. Kontrollér om der kræves visum til din destination.

Kredit-/betalingskort:

Tag kopier af dine kort, både i papirform og elektronisk, og lav et notat af telefonnumrene til at annullere dem om nødvendigt. Notér også dine kortnumre og opbevar oplysningerne et andet sted end i din tegnebog.

Opbevar dine værdigenstande sikkert:

Opbevar altid dine rejsedokumenter ved hånden under din rejse. Du kan f.eks. bruge et pengebælte under dit tøj til at holde penge, kreditkort osv. Pak aldrig penge og billetter i din indcheckede bagage.

Valg af transportformer:

Hvis det er muligt, skal du vælge et flyselskab, der ikke er involveret i internationale konflikter. Undgå også skift - det er mere sikkert at flyve direkte.

Valg af bolig:

Vælg et hotel med en god sikkerhedsstandard. Sørg for at bo på en etage, hvor brandstiger kan nå op (max. 6. etage), men undgå stueetagen, hvis det er muligt, da der er en større risiko for indbrud. Anmod om et værelse tæt på elevatoren for at undgå at gå ned ad lange gange.

Informér folk om din rejseplan:

Giv oplysninger om din rejseplan til din familie, din hovedarbejdsplads og din kontaktperson i udlandet før afgang. Husk at give dem besked om eventuelle ændringer.

Pakning af håndbagage:

Pak altid vigtig medicin i din håndbagage. Du skal også pakke tyveri-udsatte genstande, såsom kamera, laptop, vigtige arbejdsdokumenter eller skrøbelige genstande i din håndbagage. Det kan også være en god idé at have et sæt skiftetøj i din håndbagage i tilfælde af, at din indcheckede bagage går tabt. Husk på, at det er forbudt at have skarpe genstande i håndbagagen, såsom lommekniv, saks eller neglefil.

Mærkning af bagage:

Brug et neutralt dobbeltsidet navneskilt, så din adresse ikke er synlig. Mærk din bagage med adresse og telefonnummer på din oversøiske destination. Det er en god idé at have en klar mærkat med navn, hjemmeadresse og telefonnummer indeni din kuffert. Sørg også for at have en god lås på kufferten.