Skyscanner

Halloween over hele verden

Nyhed   •   Sep 24, 2010 17:47 CEST

Grib græskarlampen og tag på rundtur til nogle af verdens Halloweenfester

Festdagen Allehelgensaften er egentlig gået i glemmebogen i Danmark, men den har de senere år fået en renæssance under sit engelske navn, Halloween. Den fejres nu også efter amerikansk forbillede, så man kan sige, at vi har fået en ekstra – lidt mere dyster – fastelavnsfest.

Irland

Det er almindeligt anerkendt at Halloween udspringer af den irske Samhainfest. Samhain betyder ”sommerens afslutning”, og det var oprindeligt en høstfest med rødder i den keltiske kultur. I dag fejres Halloween overalt på ”den lysegrønne ø” med et bredt udvalg af gadefester, bål og fyrværkeri. I den irske hovedstad afholdes den årlige Halloween Festival og Parade, hvor alle slags spøgelsesagtige væsner gør deres indtog, så snup et fly til Dublin, hvis du vil være med til de frygtindgydende løjer!

Storbritannien

Halloween er meget populært i Storbritannien, især blandt børn, men der er også masser af sjov for de voksne. Blandt de mange spændende begivenheder er London Ghost Festival, hvor man kan gå på opdagelse på byens overnaturlige steder, som for eksempel hjemsøgte hospitaler, kirker og naturligvis kirkegårde. Et andet tilbud til de modige er Ghost Bus Tour – en tur i en gammeldags dobbeltdækkerbus, der går forbi nogle af Londons mest berømte og berygtede gravpladser, hjemsøgte bygninger og steder, hvor der har været henrettelser. Det er let at finde billige fly til London fra alle de større danske lufthavne.

USA

Amerikanerne er så glade for Halloween, at salgstallene efterhånden er ved at komme op på siden af julesalget! ”Trick or treat” er en hæderkronet tradition, og det er særligt populært at udskære græskarlamper. Biograferne flyder over med gysere på denne tid, og New Yorks 37. årlige Halloweenparade skydes i gang: Klæd dig ud og slut dig til de hundredvis af bands, dansere og andre optrædende, som deltager i det, der er en af USA's vildeste offentlige begivenheder. Hvis du vil opleve Halloween i et land, hvor festen virkeligt kommer til sin ret, så er det bare med at hoppe på et fly til New York.

Sverige

Ligesom i Danmark er Halloween også forholdsvist nyt i Sverige, og festdagen er først rigtigt blevet populær indenfor det sidste årti. Mange barer og dansesteder holder udklædningsfester med Halloweentema rundt omkring i Sverige. Stockholms Spökvandring er særligt populær på denne årstid, og den tager dig på en tur til byens mørkere sider med fortællinger om mord, myter og mysterier. Tag med hvis du tør!

Norge

Det menes, at den norske udgave af Anders And var med til at udbrede Halloween i Norge i slutningen af halvfemserne. Børnene løber omkring i skræmmende kostumer og råber ”knask eller knep!” (den norske udgave af ”trick or treat”), mens teenagere og voksne klæder sig ud som hekse og danser natten væk til privatfester eller på dæmonisk dekorerede dansesteder.

Om Skyscanner:
Skyscanner er en søgeside, som sammenligner flyrejser. Det betyder simpelthen, at vi søger hos hundredevis af flyselskaber og rejsebureauer for at finde de bedste priser til dig over hele verden. Brug vores søgeredskaber til at finde de billigste dage at flyve på og de billigste destinationer at flyve til.

Pressekontakt:
Kristin Andersson