Industriens Uddannelser

Her er industriens skarpeste lærlinge

Nyhed   •   Feb 21, 2017 15:27 CET

Efter tre dages intens konkurrence, adskillige timers votering og hele 54.941 besøgende, er industriens vindere af DM i Skills nu fundet.

Industriens Uddannelser deltog i år med hele fem konkurrencefag, nemlig automatiktekniker, industritekniker, klejnsmed, personvognsmekaniker og karrosseritekniker.

Fagene procesoperatør og teknisk designer var desuden med som demonstrationsfag. Her havde gæsterne på DM i Skills mulighed for at få et nærmere indblik i, hvad de to uddannelser omfatter.

I alt 23 lærlinge fra industrien var, i de dage som konkurrencen varede, dybt engageret i deres opgave fra morgen til aften.

- Det er fantastisk at opleve deltagernes ambitioner og engagement. Unge som disse er afgørende for danske virksomheders konkurrencekraft. Vi håber, de kan være med til at inspirere andre unge til at gå samme vej ved at vise, at en erhvervsuddannelse skaber et solidt fundament for et attraktivt arbejdsliv, siger Henrik Amdi Madsen, direktør for Industriens Uddannelser.

Lørdag eftermiddag blev de fem vindere af industriens fag afsløret:

Vinder af DM for klejnsmede:

Svend Borup Christophersen fra Mariager
Skole: Tradium
Virksomhed: Lund Metal A/S

Vinder af DM for industriteknikere:

Jeppe Bangshøj Hermann fra Aalborg
Skole: TECHCOLLEGE
Virksomhed: VMR Ltd.

Vinder af DM for automatikteknikere:

Nikolaj Christensen fra Kjellerup
Skole: Mercantec
Virksomhed: Grundfos A/S

Vinder af DM for personvognsmekanikere:

Mathias Fristrup Krogshave fra Aabybro
Skole: TECHCOLLEGE
Virksomhed: PJ Auto - Vadum ApS

Vinder af DM for karrosseriteknikere:

Nichlas Rosenkilde Thomsen fra Klarup
Skole: Teknisk Skole Silkeborg
Virksomhed: Volkswagen Herning

Glæden ved at vinde var tydelig hos de fem lærlinge.

- Det er helt vildt! Det er selvfølgelig fedt at vinde, men generelt har det bare været sjovt og udfordrende at være med. Det var nogle lange dage, og man er træt og øm i benene om aftenen. Men det har været en fantastisk oplevelse, siger 18-årige Svend Borup Christophersen, som var den yngste af de seks klejnsmede, som deltog i konkurrencen - og altså Danmarks bedste klejnsmedelærling.

DM i Skills blev skudt i gang torsdag d. 26. januar, hvor bl.a. statsminister Lars Løkke Rasmussen var med til ønske de mange konkurrencedeltagere held og lykke.

Ved afslutningen og præmieoverrækkelsen den 28. januar deltog undervisningsminister Merete Riisager.