DLG

Hvid rapsolie - ny smag til det nordiske køkken

Nyhed   •   Nov 09, 2011 00:00 CET

Af: Kommunikation
Dato: 09-11-2011

DLG er sammen med en række andre virksomheder gået ind i et projekt, som omfatter udvikling af den nye hvide rapsolie hele vejen fra marken til anvendelse af olien hos forbrugeren.

Ny rapsolie baseret på hvidblomstret raps i stedet for den gule raps giver gevinster for både forbrugernes sundhed og miljøet. Og så er det en oplagt ingrediens til det nye nordiske køkken.

I projektet skal der både testes nye sorter, hvordan rapsfrøene skal håndteres efter høst, test af produkternes egenskaber og anvendelser - ligesom informationen til forbrugerne om anvendelse og ernæring i den nye olie indgår som en del af projektet. Projektet er støttet økonomisk af GUDP - en moderne tilskudsordning, der støtter bæredygtig vækst i fødevareerhvervet.

Den nye olie baseret på hvidblomstret raps ser i foreløbige analyser ud til at være et bedre sundhedsmæssigt valg, da den har et højere indhold af Omega 3-fedtsyren end olien fra gule rapssorter. Den hvidblomstrede raps tiltrækker endvidere færre insekter end den gule, og dermed kan behandlingen med insektmidler reduceres.

Rapsolien udgør i dag 16 pct. af markedet - mod blot 3 pct.  for fem år siden. Både nationaløkonomien og miljøet vil få det bedre, hvis danskernes forbrug i højere grad består af olier, der bliver produceret i Danmark i stedet for f.eks. oliven- eller solsikkeolie.