DLG

Kongskilde samarbejder med fremtidens ingeniører

Nyhed   •   Feb 27, 2013 12:34 CET

Et økologisk sprøjtemiddel lavet af eddikesyre, sæbe og rapsolie med 100 procent "kill-effekt" fra en super præcis sprøjterobot. Det er blot én af de ideer, der er kommet ud af et samarbejde mellem DLG's datterselskab Kongskilde Industries og Syddansk Universitet.

Nye løsninger og teknologier skal i spil i landbruget, og Kongskilde Industries - som er Danmarks største producent af landbrugsmaskiner - har nu for nylig lagt rum til et spændende kig ind i fremtiden. I alt 36 ingeniørstuderende fra Syddansk Universitet har efter et halvt års arbejde fremlagt seks bud på maskinløsninger til landbruget. De innovative løsninger har alle taget udgangspunkt i konkrete teknologiske udfordringer i landbruget og har fokus på miljø og fabrikanternes og landmændenes bundlinje. Blandt løsningerne kan blandt andet nævnes tre forskellige måder at øge biogasproduktionen fra finsnittet græs med op til 25 procent. En anden løsning hedder RoboTail, som er en markrobot, der drives via en elektrisk navlestreng til elnettet, så robotten bliver billigere at bruge end moderne traktorer. Det er et eksempel på, at robotteknologi har et stort potentiale i landbruget, når det gælder om at reducere produktionsomkostningerne på en grøn måde.

Ole Green, som er leder af strategisk udvikling ved Kongskilde Industries, har coachet de studerende hele vejen. Faktisk har han bedt de unge mennesker om at løse nogle af de konkrete udfordringer, som Kongskilde selv står over for.

"De studerende er åbne og nysgerrige, og de tør derfor stille spørgsmål ved aspekter og rutiner, som en rutineret kommerciel udvikler ikke er bevidst om. Endvidere viser de studerende et engagement i de problemer, som er aktuelle for erhvervet, og det er en stor glæde at arbejde med. Selvfølgelig bruger vi også sådan en lejlighed til at spejde efter nye ressourcer til vores udviklingsafdelinger," siger Ole Green, der selv er uddannet maskiningeniør og har en imponerende iværksætterkarriere.