BilBasen

Mangelvare: Brugte firmabiler i høj kurs

Nyhed   •   Apr 25, 2013 10:55 CEST

Efterspørgslen på større brugte biler i firmabilklassen er steget det seneste halve år, og er nu langt over udbuddet. Som naturlig følge er priserne på større brugte biler højere end i mange år.

Når danskerne køber nye biler, vælger de minibiler, som Toyota Aygo, der i løbet af de sidste 5-6 år er faldet fra at koste 120.000 kr. til en pris på 85.000 kr. Når danskerne køber brugte biler, foretrækker vi tre til fire år gamle større firmabiler.

Ifølge markedsanalytiker, Jan Lang fra BilBasen, kan købs-mønsteret forklares ved afgiftsomlægningen i 2007, og at minibilerne både er blevet bedre og billigere de seneste år, og så investerer danskerne hellere i brugte firmabiler, der kommer ud på brugtmarkedet efter ca. 3 år fremfor nye større biler.

Jan Lang fortæller, at der sidste år blev solgt 5.000 nye større biler, mens antallet af brugte større biler lød på 130.000 solgte.

Samtidig har udvalget af brugte større firmabiler ikke fulgt med efterspørgslen, som resultat af 20 % færre indkøb af disse i kriseårene 2008 og 2009. Derfor er autoforhandlerne i større grad på udkig efter biler i Tyskland.

Tendensen bakkes op af direktør i bilbranchen, Thomas Møller Sørensen og forbrugerøkonom, Allan Skytte Christensen, som begge mener, at danskerne igen har fået appetit på at købe brugte biler.

For mere information, kontakt: Journalist og markedsanalytiker, Jan Lang, 30 17 77 81 / janl@bilbasen.dk