GoMore

Nu kan du leje din leasede bil ud

Nyhed   •   Sep 24, 2014 15:16 CEST

Virksomhederne LeasePlan Danmark og GoMore lancerer et nyt koncept, der gør det muligt for danskerne at lease en bil og samtidig leje den ud til andre, når de ikke bruger den. Hvis bilen lejes ud otte dage om måneden, kan man skære den månedlige udgift på bilen ned til nul kroner.

Konceptet går ud på, at man som privatperson leaser en ny bil til 1.795 kroner om måneden i en periode på seks måneder inklusive forsikring og 12.000 kilometers kørsel. Herefter kan bilen bruges som ved enhver anden leasingaftale, men den kan derudover lejes ud til andre via GoMores hjemmeside, når brugeren ikke selv kører i den.

Lanceringen kommer i en tid, hvor privatudlejning er blevet populært blandt danskerne. Tendensen til at leje sine private ejendele ud til andre har givet plads til det nye leasingkoncept.

»Vi mener, at modellen har potentiale til at blive mainstream inden for bilejerskab. Privat udlejning og deleøkonomi er i kraftig vækst inden for masser af områder, og især den unge generation interesserer sig mere for at have adgang til en bil og for komfort og økonomi end for ejerskab i traditionel forstand,« siger Matias Møl Dalsgaard, der er administrerende direktør i GoMore, Danmarks førende platform for privat biludlejning og samkørsel.

Han kan se, at udbuddet af biler på GoMores hjemmeside vokser hurtigt samtidig med, at efterspørgslen på at leje bilerne også vokser. Antallet af udbudte biler er 1.600 lige nu, og det tal vokser med mellem 2-300 om måneden.

Prisen for at leje bilen ud til andre bestemmer brugeren selv, men
kigger man på markedet for biludlejning, er prisen for en lille biltype som den Citroën C1'er, GoMore og LeasePlan tilbyder, omkring 275-300 kroner om dagen. GoMore tager 20 procent af det beløb. Bilerne bliver typisk lejede ud tre-seks gange om måneden, og forsikringen dækker de skader, der eventuelt skulle forekomme, mens brugeren lejer den leasede bil ud til en anden.

Tidligere har det ikke været muligt at privatudleje leasede biler, og begge virksomheder tror, konceptet på sigt kan ændre måden, danskerne ejer og bruger biler.

»Med vores nye koncept åbner vi op for et helt nyt marked for privatleasing, hvor danskerne, der ikke tidligere har haft råd, nu kan få en spritny leasingbil. Samtidig kan alle nu leje en ny leasingbil nemt og billigt, når behovet opstår. Både leasing og konceptet med at deles om bilerne er uden tvivl noget, vi vil se meget mere til i løbet af ganske få år,« siger Lars Eegholm, der er administrerende direktør i LeasePlan Danmark, en hollandsk finansiel virksomhed med speciale i styring af bilflåder - også kaldet fleet management.

For at lease en af bilerne skal man som bruger lægge et depositum på 3.590 kroner, som betales tilbage ved leasingperiodens ophør fratrukket eventuelle skader og overkørte kilometer.

GoMore og LeasePlan forventer, at de første biler vil være på vejene i løbet af få uger.