Vækstfonden

Ny analyse: Sådan får du succes med dit ejerskifte

Nyhed   •   Sep 05, 2014 09:15 CEST

Et rekord højt antal virksomheder står over for et ejerskifte inden for de næste ti år. Transitionen fra én ejer til en anden rummer et stort vækstpotentiale, bl.a. fordi virksomheden får en ny ledelse, der kan bidrage med ny energi og ambitioner om at udvikle og vokse. At købe en virksomhed kan være et godt og mindre risikofyldt alternativ til at starte egen virksomhed. Men et ejerskifte er også forbundet med store udfordringer.

Siden 2000 har Vækstfonden været med til at finansiere mere end 900 ejerskifter. Denne analyse giver et indblik i, hvordan 454 virksomheder, der har modtaget finansiering i perioden 2000-2008, har klaret sig de første tre år efter ejerskiftet. Vi ser også nærmere på, hvilke faktorer der er med til at skabe et succesfuldt ejerskifte.

Analysen viser bl.a., at

• Virksomhederne klarer sig godt de første tre år efter ejerskiftet, hvor de oplever positive vækstrater.
  • Ledelseserfaring har en positiv effekt og øger sandsynligheden for et succesfuldt ejerskifte.
  • Når køber er ekstern, spiller specielt sælgerinvolvering og -finansiering en afgørende rolle i forhold til at sikre et succesfuldt ejerskifte.
  • Kvalitet og pris hænger sammen. De virksomheder, der bliver handlet til en relativt højere pris har en tilsvarende højere vækst på bundlinjen og lavere konkursrater, end de, der bliver handlet til en relativt lavere pris.