Atlas Copco Danmark

Ny intelligent citypaver fra Atlas Copco Dynapac

Nyhed   •   Dec 17, 2015 07:08 CET

Den nye Atlas Copco Citypaver, Dynapac SD1800, har en udlæggerkapacitet på 350 tons/time og klarer belægningsbredder mellem 0,70 meter og 4,70 meter. Den er ideel til anlæg af veje og gader og er samtidig velegnet til reparationsarbejder. 2016-generationen markeres med lanceringen af SD-serien i Citypaver-klassen. Blandt adskillige andre forbedringer betyder det, at de fordelagtige belægningskontrolfunktioner, som blev introduceret med PaveManager 2.0, og som er kendt og værdsat af kunderne fra de store SD Dynapac Pavers, nu også fås i denne serie.

Pålidelig kraft

Den nye Citypaver er udviklet til at være den mest effektive og moderne vejbelægningsmaskine på markedet. Dette er opnået med højteknologiske elektrohydrauliske styringer. Effekten på 54 kW leveres af en Deutz T3/T4-motor og fordeles ud på belægningsfunktionerne via et intelligent, højeffektivt system, som sikrer minimalt effekttab. Dette sparer mere end nok strøm til, at maskinen kan præstere så effektivt som muligt ved selv de mest krævende opgaver.

Intelligent styring

Det intelligente styresystem Dynapac SD1800 giver operatøren mulighed for at overvåge hele belægningsprocessen med henblik på at sikre et optimeret arbejdsforløb.

SD1800 Citypaver er udstyret med styresystemet PaveManager 2.0, som giver en uovertruffen styring af belægningen ved alle opgavetyper fra motorveje til byveje. Systemet sikrer en kontinuerlig, optimeret udførelse af belægningen, og det avancerede, integrerede Dynapac styresystem er intelligent og direkte forbundet via et CAN BUS-system, som sikrer hurtig og pålidelig kommunikation. Mange af de justeringer, der laves med fjernbetjeningen, kan også foretages fra instrumentpanelet og omvendt. Fjernbetjeningen fungerer sammen med alt planeringsudstyr fra MOBA.

Udstyret konfigurerer sig selv, hvilket indebærer, at det kan anvendes på begge sider af belægningsmaskinen. Såvel instrumentpanel som fjernbetjeninger har farveskærme og intuitive, selvforklarende menuer og funktioner. Symboler og billeder gør betjeningen endnu nemmere og er identiske med de større SD2500-modeller fra Atlas Copco.

Kompakt design

Med en længde på 5 meter og en bredde på blot 1,80 m er SD1800 perfekt til smalle arbejdssteder. Belægningsmaskinens lave højde gør det nemt at arbejde under træer og samtidig bevare et godt udsyn for operatøren. Under hensyntagen til den daglige brug af Citypaver blev transportmålene omhyggeligt udtænkt. Selv med montering af 1 sæt forlængerbokse, som muliggør belægningsbredder fra 2,35 meter til 4,10 meter, holdes transportbredden inden for de sædvanlige begrænsninger for transportbredde. Det betyder, at maskinen nemt kan flyttes fra et arbejdssted til et andet.

Betjeningsvenlig

Betjeningsvenlighed har høj prioritet hos Atlas Copco, som har haft fokus på at skabe en ergonomisk rigtig og avanceret arbejdsplads. Platformen har god frihøjde og et fladt gulv med stor opbevaringsplads. Det nye tag har to indbyggede arbejdslys foran og bagpå.

De ergonomiske sæder er drejelige og placeret på en højdejusterbar holder. Styrepanelet kan ligeledes køres op og ned og vippes. Citypaver har nu samme HMI (Human Machine Interface)-koncept som Large Paver-modellerne i både F- og SD-serien. Det modulopbyggede, ensartede udseende med de samme betjeningsprincipper på tværs af modeller sparer tid, når operatørerne skal arbejde på forskellige belægningsmaskiner.

Den nye Citypaver har endvidere et vejrhus, hvor taget kan køres ud og derved sikre operatøren en komfortabel betjening under alle vejrforhold. Til forbedring af arbejdsmiljøet er det muligt at installere et røgudsugningssystem på forespørgsel.

Nye screeden V3500

Screeden til F- og SD-serien i Citypaver-programmet er helt nyudviklede ved indførelse af nye teknikker fra de gennemprøvede, brancheførende Dynapac screeds i bredformat. V3500 er ekstremt stabil takket være det robuste dobbeltrørs forlængersystem, som giver den største stabilitet i klassen, særligt ved belægning i maksimal bredde. Med den nye screeden kan Citypaver nu køre med PaveManager 2.0, som sikrer en nøjagtig og behagelig belægningsoplevelse. De nye sideskærme er nemme at justere, og al fortrådning til følere og fjernbetjeninger er indbygget i rammen. Forlængerboksene er designet med et nyt lynkoblingskoncept til hurtig påmontering og nem tilpasning.

Det nye program af screeds har samme væsentlige fordele og fleksibilitet som screeds i bredformat. De fås med vibration alene eller med forkompakteringssystemer med stampning og vibration. Opvarmning kan foregå elektrisk eller med benzin.

Servicekontrakter

Regelmæssig service på maskinerne er vigtigt for at sikre driftssikkerhed og lang levetid. Med proaktiv service og forebyggende vedligeholdelse minimeres risikoen for høje produktionsomkostninger og nedbrud. Der findes forskellige servicekontrakter til at matche de individuelle behov for professionel service. Dermed sikres, at kunderne får det optimale udbytte af maskininvesteringen.

For yderligere information, kontakt:
Atlas Copco Construction Technique Scandinavia
Frank Christiansen, salgsleder (DK)
frank.christiansen@dk.atlascopco.com

Atlas Copco er en verdensførende leverandør af bæredygtige produktivitetsløsninger. Koncernen leverer innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, udstyr til minedrift og bygge- og anlægssektoren, industriværktøj og monteringssystemer. Atlas Copco udvikler produkter og service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, sikkerhed og ergonomi. Selskabet blev grundlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm og kunder i mere end 180 lande. I 2014 havde Atlas Copco en omsætning på 94 milliarder SEK og mere end 44.000 ansatte.

Atlas Copco Construction Technique Scandinavia står for salg og service af Atlas Copcos entreprenørmateriel, transportable kompressorer, pumper, generatorer, lysmaster samt asfalterings- og kompakteringsudstyr i Skandinavien. Læs mere på vores hjemmeside, www.atlascopco.dk