DLG

Ny stærk alliance i kartoffelbranchen

Nyhed   •   Feb 05, 2013 10:47 CET

Danespo A/S - som er delvist ejet af DLG - køber 20 pct. af aktierne i Thorsens Chipskartofler A/S, og de to selskaber indgår nu et strategisk samarbejde. Ønsket er at øge den danske eksport af industri- og spisekartofler og at styrke den danske sortudvikling på området. Danespo overtager desuden den produktion af læggekartofler, som Thorsens Chipskartofler hidtil har stået for.

Danespo har mange års erfaring på det internationale marked, og det komplementerer den store erfaring med produktion og distribution hos Thorsens Chipskartofler. Samtidig har Danespo's etablering på det tyske industrimarked givet store synergier mellem de to selskaber.

- Vi forventer at stå stærkere på den internationale scene og ser oplagte effektiviseringsmuligheder mellem de to selskaber. Endvidere forventer vi, at det formaliserede samarbejde vil resultere i en mere konkurrencedygtig afregning til avlerne og skabe basis for øget vækst i de to selskaber, siger Steen Bitsch, og fortsætter:

- Det bliver et spændende samarbejde med endnu flere muligheder, som vil kunne tiltrække, uddanne og fastholde branchens dygtigste medarbejdere, og så forventer vi absolut også, at alliancen vil medføre resultater hele vejen fra jord til bord.

Også Thorsens Chipskartofler er optimistisk om det nye samarbejde, der træder i kraft 1. marts 2013. Thorsens Chipskartofler har i øjeblikket en vækst på gennemsnitligt 20 pct. om året, og muligheden for at samarbejde med en solid og bredtfavnende partner er derfor kærkommen.