DLG

Nyt samarbejde skal hjælpe planteforædlingen fremad

Nyhed   •   Jun 19, 2013 10:30 CEST

Med den nye forening "Crop Innovation Denmark - from Genes to Seeds", CID, er der lagt op til et endnu tættere samarbejde mellem universiteter og virksomheder, så forsknings- og innovationsindsatsen i Danmark bliver styrket og mere målrettet mod fremtidens fødevareudfordringer.

- CID er et vigtigt skridt på vejen mod en mere målrettet forskning og innovation på planteforædlingsområdet, og det er der behov for, hvis konkurrenceevnen i erhvervet skal sikres, og Danmark skal følge med den udvikling, der foregår i andre lande, siger den nye formand for CID, Asbjørn Børsting, der er koncernchef i DLG.

- Danmark har en række særlige forhold omkring planteproduktionen, som kræver en særlig forskningsmæssig indsats. Samtidig har vi også nogle af verdens dygtigste planteforædlere og -producenter. Det skal vi udnytte i forhold til at skabe vækst. Behovet for fødevarer stiger i hele verden. Hvis vi vil møde det behov, er vi nødt til at øge indsatsen på planteforædlingsforskning, tilføjer Asbjørn Børsting.

Den nye forening, CID, er stiftet af Københavns- og Aarhus Universiteter og DLF-Trifolium A/S, Nordic Seed A/S, Sejet Planteforædling I/S, Vandel Potatoes I/S samt Landbrug & Fødevarer. Foreningen er et forsøg på at samle kræfterne i dansk planteforædling og presse på, så Danmark kan komme med i front, når det gælder planteforædlingsforskning.