DLG

​Over to tredjedele af kornhøsten er i hus

Nyhed   •   Aug 24, 2015 06:15 CEST

Da weekenden startede, var den danske kornhøst halvvejs. Da weekenden ebbede ud, manglede der kun en tredjedel. Vejret har været med landmændene, og de har udnyttet det til fulde.

”Landmændene har kørt på fuldt blus i de her dage, og med sol og vind har forholdene været optimale. Det er overordnet en god høst,” siger Mogens Frederiksen, der er direktør med ansvar for kornområdet i DLG.

På landsplan er der høstet 68% af afgrøderne, men det dækker over geografiske forskelle, for i det østlige Danmark mangler der ikke ret meget, hvorimod der i Nord-, Vest og til dels Østjylland mangler næsten halvdelen.

Mængdemæssigt tegner det til en tilfredsstillende dansk høst, så igen i år vil vi i Danmark have et pænt overskud af korn til eksportmarkederne. Kvalitetsmæssigt ser kornet også godt ud.

”Det er gode og sunde varer, og rapsen har et flot olieindhold. Den gode kvalitet skyldes godt høstvejr, men ærgerligt, at vi skal se faldende proteinniveauer i danske afgrøder, som fortsætter nedad igen i år," understreger Mogens Frederiksen.

Han forventer, at den samlede danske høst vil være i hus efter en lille uge med stabilt høstvejr. De afgrøder, der primært mangler, er vårbyg og vinterhvede.

Høstbarometer
DLG har i år udviklet et høstbarometer, der giver en indikation af, hvor langt landbruget er med høstarbejdet. DLG modtager næsten halvdelen af det indleverede korn og raps i Danmark, og de indvejede afgrøder kan derfor bruges som indikator for, hvor langt de danske landmænd er i arbejdet med at få høsten i hus.

Pr. 23. august er barometret på 68%.

Høstbarometret bliver ajourført flere gange om ugen. Find DLG's Høstbarometer

Om DLG
DLG er Danmarks største grovvareselskab med en omsætning på over 59 mia. kr. og modtager tæt på halvdelen af det indleverede korn og raps i Danmark. DLG, der er ejet af landmænd, har 125 afdelinger, hvor landmændene kan levere høstet korn og raps.

Yderligere oplysninger:
Mogens Frederiksen, direktør med ansvar for kornområdet i DLG, mobil 4011 9400.