DLG

Rekordstore kornmængder

Nyhed   •   Aug 23, 2012 14:00 CEST

DLG modtager rigtig store mængder korn i disse dage - og på Sjælland og Øerne er der særdeles travlt oven på et par uger med formidabelt høstvejr. Det skaber rekorder rundt i afdelingerne - men også udfordringer med at få afgrøderne hentet i marken.

- Det er tydeligt, at afgrøderne fylder godt i tanken på mejetærskerne, og vi oplever i disse dage en ekstrem høj aktivitet, bl.a. på Sjælland, hvor vi modtager ca. 10 pct. flere afgrøder end i fjor. Samtidig har det våde vejr nu betydet, at presset stiger for at få afgrøderne i tørvejr. Vi er glade for at have ekstra kapacitet på nogle lokationer, og at vi har kunnet sætte alle disponible lastbiler ind for at optimere, fortæller DLG-direktør Claudio Pelsen, der også erkender, at det ikke gavner effektiviteten, at der findes køre-hviletidsbestemmelser. Men dem skal og vil vi overholde - trods ekstraordinært store udfordringer i logistikken.

- Vi gør vores bedste for at være effektive, så kunderne skal vente kortest muligt, for det er jo godt for korndyrkerne, at udbytterne er høje, når kornkvaliteten og prisen er ordentlig, supplerer Claudio Pelsen.

På de mest hektiske dage har DLG modtaget lastbiler med i alt 14.000 vognlæs, så det er ikke en tilfældighed, at koncernen har størrelsen til f.eks. at eksportere korn i skibslaster på over 55.000 tons. En succes, der er skabt på baggrund af et fortrinligt samarbejde mellem landmænd og virksomhed.