Consignor

RFID teknologi forbedrer leveringsoplevelsen

Nyhed   •   Feb 02, 2016 12:28 CET

Online brille butik, Extra Optical, deltager i et RFID pilot projekt hos Bring, som allerede viser flotte resultater, heriblandt øget sporbarhed, kortere leveringtid og færre kunde service henvendelser.

Innovation og brugervenlighed er nøgleord hos den norske online brille butik, Extra Optical, som mener, at den bedste levering for kunder er at få pakken leveret i postkassen.

”Ved postkasse levering slipper kunderne for at opsøge et leveringssted eller være hjemme for at tage imod pakken. Derfor ønsker vi at levere vores varer direkte i kundernes postkasser. Men en stor udfordring med den type af småpakke levering er sporbarheden. Det havde Bring med deres nye RFID teknologi en løsning på, ” siger Øystein Sandø, daglig leder i Extra Optical.

Daglig leder i Extra Optical, Øystein Sandø, viser en en pakke med en RFID label.
RFID labels er lidt tykkere end almindelige pakkelabels.

RFID står for Radio Frequency Identification og er kort fortalt trådløs teknologi, som via elektromagnetiske mærker overfører data, så det er muligt at identificere og spore genstande. I forhold til levering indsættes RFID i pakkelabelen, og når pakken nærmer sig en RFID scanner hos transportøren, bliver RFID labelen automatisk aflæst og opdateret med EDI-meldinger om pakken via antenner. Derved behøver transportøren ikke at håndscanne pakken. Når labelen er aflæst kan transportøren tilføje events til pakken fx ”din pakke er på vej” og sende en notifikation til kunden.

Efter succesfulde resultater med intern brug af RFID teknologi til måling af fremsendingstider ser Bring fordelene i at bruge teknologien eksternt også.

”RFID labels dækker behovet for track & trace på småpakker sendt til postkassen. EDI-overførslen, som førhen kun var mulig på større pakker, gør det enklere at sende små pakker. Sammenlagt gør RFID og EDI det lettere at sende småpakker, da processerne for at sende småpakker til postkassen er på linje med de funktioner, man i dag har på større pakker," forklarer Tor Even Blom-Ramberg, Senior Project Manager hos Bring.

Senior Project Manager hos Bring, Tor Even Blom-Ramberg, mener, at alle virksomheden med
småpakker, som leveres i postkassen, vil opleve store fordele ved at bruge RFID labels.

Bring ønskede at lancere RFID teknologien gradvist, og inviterede derfor blandt andre Extra Optical til at deltage i et pilotprojekt for at teste teknologien inden fuld lancering.

Vi har forkortet leveringstiden med én dag
Extra Optical fortryder ikke deres deltagelse i RFID pilot projektet, da det ifølge Øystein Sandø har været en ren succes fra begyndelsen:

”Vi har forkortet leveringstiden med én dag, og vi har næsten ingen fejl med leveringene. Vores kunder oplever en bedre service og øget grad af brugervenlighed, da vi og kunderne hele tiden har overblik over, hvor pakken befinder sig. Det betyder også, at vores kundeservice får langt færre opkald vedrørende sporing af pakker. Nu håber vi bare på, at RFID også rulles ud i Sverige, Danmark og resten af Europa. ”

Det var enkelt for Extra Optical at integrere RFID teknologien i forsendelsesprocessen, fortsætter Øystein Sandø:

”Vi købte en printer af Bring, som kunne udskrive RFID labels. RFID labels køber vi også hos Bring. Når RFID bliver et mere etableret produkt, vil vi købe vores egen printer. Bring har sammen med deres delivery management software partner, Consignor, været meget behjælpelig med at sætte det hele op. ”

Bring er ikke i tvivl om, at fremtiden for levering indeholder RFID teknologi.

”RFID er en generisk teknologi, som bruges i mange forskellige brancher i dag. Lige netop inden for levering, tror vi på, at RFID vil blive alment anvendt på post rundt om i verden. Småpakker til postkassen er i dag ikke mærket med stregkoder, hvorfor RFID vil gøre en stor forskel i forhold til at optimere forsendelsesprocessen netop her. Det betyder også, at webshops gennem RFID labels kan gøre deres levering mere konkurrencedygtig ligesom Extra Optical, ” afslutter Tor Even Blom-Ramberg.

• Pakker, der sendes til postkassen må max have størrelsen: Længde max 60 cm og
    Længde + bredde + tykkelse max 90 cm og vægt max 2 kg.
  • Bring er den første transportør i verden, som bruger RFID teknologi på småpakker.
  • Bring lancerer RFID mærkede små pakker til postkassen i efteråret 2016.
  • Pilotprojektet med Extra Optical sker i samarbejde med Consignor.
  • Den norske online sportsbutik Getinspired.no deltager også i RFID pilotprojektet.
  • Vil du vide mere RFID sporing på småpakker? Kontakt Senior Project Manager hos Bring, Tor Even Blom-Ramberg på Tor.Even.Blom-Ramberg@posten.no

Tekst af: Consignor redaktionen, news@consignor.com