E. Pihl & Søn A/S

Søsætningen af platform til Anholt transformerstation

Nyhed   •   Dec 19, 2011 08:00 CET

Pihl har udført støbningen af platformen, som består af en 5.000 tons tung beton-sænkekasse (en såkaldt

Tørdokkens vanddybde er kun er 7,5 meter, og nederst i "bassinet" (ved dokkens udløb/sluse til havet) er fra gammel tid støbt en betonbjælke, der løber i hele bassinets bredde. Kassen måtte derfor ikke være tungere end den kunne flyde over bjælken. Pihl har løst dette ved ikke at støbe caissonen helt færdig i selve tørdokken. På den måde kunne caissonen flyde hen over bjælken, og det resterende støbearbejde er herefter foretaget uden for tørdokken.

Efter færdiggørelse af støbearbejdet trækkes caissonen nu til Grenå, hvor den en stålkonstruktion monteres. Den samlede konstruktion er ca. 50 m høj, hvoraf de ca. 20 placeres under vand.

Vindmølleparken kommer til at bestå af ca. 111 havvindmøller, og strømmen ledes via ca. 28 km tykke søkabler til transformeren, der igen leder strømmen de sidste ca. 26 km til fastlandet.