Biltorvet

Stigende interesse for brugtbilsmarkedet

Nyhed   •   Apr 11, 2016 10:12 CEST

Salget af brugte biler ligger forholdsvis stabilt på årsbasis på et sted mellem 210.000 - 225.000. Det er altså dette salg bilforhandlerne og de private sælgere reelt kæmper om. Hvorvidt salget af brugte biler ender på samme niveau, når vi kan se tilbage på 2016, er selvfølgelig endnu uvist, men vurderet ud fra interessen for brugtbilsmarkedet i løbet af de første tre måneder af 2016, så er der positive tendenser.

"Vi kan ud fra salget på biltorvet.dk se, at der er en stigende interesse for brugtbilsmarkedet. Antallet af besøgende på biltorvet.dk er nemlig steget med hele 17,5%. i løbet af de tre første måneder af 2016 i forhold til samme periode året før. En ting er dog besøgende, men de er jo reelt intet værd, hvis de ikke fører til salg af biler, men vi kan også se, at der bliver solgt flere biler,  " siger Erik Stevns, der er Key Account Manager i Biltorvet A/S.

Tre segmenter står bag stigningen

Der er altså flere brugere, og dermed potentielle købere på markedet for brugte biler. De køber også flere biler, men hvad er det så for biler, de køber? Her viser tallene fra Biltorvet, at stigningen skal findes i tre segmenter. Der er således solgt flere biler i især det populære segment for minibiler, men også blandt mikrobilerne og SUV'erne er der et øget salg.

"Det drejer sig jo i bund og grund om udbud og efterspørgelse, og mikro- og minisegmenterne er de største, når det drejer sig om salget af nye biler, og det forplanter sig også til brugtbilsmarkedet, så det er ikke så overraskende, at der er øget salg i disse segmenter. Vi ved også, at der sælges flere og flere nye SUV'ere, så det er også disse tendenser, vi nu kan se på brugtbilsmarkedet. Udbuddet af brugte SUV'ere er simpelthen markant større end for et år siden, og det samme er salget, siger Erik Stevns.