Fremtidens detail-elev skaber resultater på digitale platforme

Den tid, hvor en butiks-elev først og fremmest skulle lære at betjene kasseapparatet og servicere kunder ansigt til ansigt, er for længst forbi. Detailbranchen er i forandring, og det digitale sker her og nu - og er ikke bare noget, der måske kommer i morgen.

Som en reaktion på udviklingen blev uddannelsen digital handel sidste år introduceret på de merkantile erhvervsuddannelser landet over, bl.a. på eud og eux detail. Her får eleverne den nyeste viden om digitale forretningsmodeller, kunderejse, sociale medier, e-commerce, dataanalyse og content marketing. En viden som virksomheder inden for detailbranchen med det samme kan nyde godt af, når de tager en elev.

En gylden mulighed for både store og små virksomheder

En af de uddannelsesinstitutioner, som udbyder digital handel, er NEXT Uddannelse København, og her har uddannelsesleder Lærke Rau fokus på at skabe kendskab til uddannelsen.

”Lige nu er vores vigtigste opgave at udbrede kendskabet til uddannelsen, så både elever og virksomheder får øjnene op for mulighederne. Eleverne har brug for elevpladser, og virksomhederne har mulighed for at få ny viden – de kan rekruttere medarbejdere, der er helt på forkant af den digitale udvikling”, fortæller Lærke Rau.

Hun understreger, at det både er større og mindre virksomheder inden for detailbranchen, som kan tage elever:

”For at ansætte en digital handel elev behøver man ikke være en kæmpe virksomhed med et stort online-handel set-up. Eleverne kan arbejde med alt fra digital kundesupport til online handel, og de kan også bruges til, og lære noget af, mere traditionelle butiksopgaver. Det kan derfor ligeså godt være den lille fysiske tøjbutik som den store onlineshop, der ansætter en elev”, forklarer Lærke Rau.

Uddannelseskonsulenter kan hjælpe

Selvom man kan få meget ud af at have en elev i sin virksomhed, kan det være svært for nogle at komme i gang. Det kræver nemlig noget forarbejde at blive godkendt som praktikvirksomhed, men det er faktisk ikke så besværligt.

”Hvis man som virksomhed kan se en idé af at få en elev, så skal man endelig ikke lade sig skræmme af regler og love osv. De fleste skoler har praktikkonsulenter, og det har vi også på NEXT. De er altid klar til at hjælpe virksomheder med at komme godt i gang som praktikvirksomhed. Virksomhederne har også mulighed for direkte dialog med bærende lærerkræfter på uddannelsen – herved kan virksomheden få et mere detaljeret billede af fordelene ved en elev, der er digital frontløber ”, forklarer Lærke Rau, som har store forventninger til uddannelsen i digital handel.

Læs mere om digital handel-uddannelsen på NEXT Uddannelses Københavns hjemmeside nextkbh.dk. Du kan også gå ind på digitalhandel.nu, som er en fælles kampagneside for uddannelsen. Her kan man få et overblik over uddannelsen og de skoler, der udbyder den.

Kontakt: Claus Voldum, pressekonsulent: tlf. 23373060, mail: cvo@nextkbh.dk

• Virksomhed, generelt

NEXT er med mere end 40 erhvervsuddannelser, 17 euxlinjer og 6 gymnasier landets største aktør inden for både erhvervsuddannelser og gymnasier. Kort sagt er vi den ungdomsuddannelsesinstitution med mest viden om og erfaring på området.