Region Hovedstaden og Region Sjælland vælger HealthTerm terminologi-løsning til Sundhedsplatformen

Den nye løsning sikrer en ensartet brug af medicinske termer på regionernes hospitaler og klinikker og øger dermed patientsikkerheden. HealthTerm er udviklet af CareCom og implementeres af NNIT.

Region Hovedstaden og Region Sjælland har valgt CareCom’s terminologi-løsning HealthTerm og tilkøbt konsulentydelser for de næste fire år. Kontrakten blev tildelt efter en udbudsrunde.

“Vi er meget tilfredse med kontrakten. CareComs HealthTerm-løsning lever op til vores krav og vil yderligere styrke de to regioners kommende sundheds-it-platform, Sundhedsplatformen, som introduceres i maj 2016. Korrekt og konsistent brug af terminologi har en direkte effekt på patientsikkerheden og effektiviteten i sundhedssektoren. Det vil have en positiv effekt for borgerne og alle de travle ansatte, som kommer til at bruge systemet,” siger Gitte Fangel, programdirektør for Sundhedsplatformen.

HealthTerm øger patientsikkerheden i de to regioners fælles sundheds-it-platform ved at levere defineret, konsistent og præcis klassifikation og terminologi via en central database. De standardiserede og strukturerede data vil sikre semantisk kohærens og konsistens i diagnosticering, behandling, forskning, kvalitetssikring, rapportering og administration på tværs af hospitaler, klinikker og brugere. Aftalen omfatter desuden rådgivning, oversættelse og standardisering i fire år.

”Vi ser i den grad frem til at implementere HealthTerm og samarbejde med de to regioner. HealthTerm er den mest avancerede og driftssikre terminologi-løsning til hospitaler og andre enheder, som benytter en EPIC-baseret it-platform. Den er blevet implementeret i hele Europa og i USA, hvor 35 nye store kunder skifter over til HealthTerm bare i 2015,” siger Jacob Boye Hansen, CEO i CareCom.

NNIT vil som implementeringspartner levere selve implementeringsprojektet og træning af brugerne i regionerne. NNIT har leveret it-drift til Region Hovedstaden siden 2007 og er desuden implementeringspartner for EPIC i etableringen af den delte sundheds-it-platform Sundhedsplatformen i de to regioner.

Mere information
Isabelle Matsdotter, Marketing & Sales Manager, CareCom: 29 88 99 90, ima@healthterm.com

Jan Kold, VP, NNIT Public/Healthcare: 30 75 39 33, jakd@nnit.com

Mere om HealthTerm®
HealthTerm er en web-baseret terminologi-applikation udviklet af den danske software-virksomhed CareCom. HealthTerm er baseret på Master Data Management og kan bruges til oversættelsesklassifikationer fx oversættelse af de amerikanske termer i EPIC, såvel som mapning af koder. Derudover understøtter HealthTerm den internationale terminologi SNOMED CT og den nationale SKS-klassifikation og leveres med fuldt konfigureret validering.

www.healthterm.com

Mere om CareCom
CareCom A/S er en dansk software-virksomhed etableret i 1999. CareCom udvikler hovedsagelig software til sundhedssektoren. Virksomheden har opbygget ledende kompetencer på fokusområdet Master Data Management og en dyb forståelse af udfordringerne i at administrere terminologi og klassifikationer på sundhedsområdet. CareCom har fungeret som rådgiver i mange internationale projekter inden for semantisk interoperabilitet såsom epSOS-projektet for EU-kommissionen. CareComs centrale forretningsområde er levering af løsninger, der understøtter alle aspekter af at arbejde med sundhedsterminologier og -klassifikationer. CareComs produkter støtter processen med at etablere semantisk interoperabilitet mellem meget forskellige systemer, hvilket vi anser for at være en nødvendig forudsætning for systemintegration.

www.carecom.com

Om NNIT
NNIT er en international it-serviceleverandør, der rådgiver om, udvikler, implementerer og drifter it-løsninger til regulerede brancher. Vi skaber værdi for private og offentlige virksomheder ved at tage ansvar for deres it, som var det vores egen. Dermed understøtter vi både deres forretningsmål og deres daglige drift. NNIT er noteret på Nasdaq Copenhagen, har flere end 2.400 medarbejdere, og i 2014 omsatte vi for 2,4 mia. kr.

www.nnit.com