Norwegian med årsresultat på godt 189 millioner NOK

Norwegian fik et overskud efter skat på godt 189 millioner NOK i 2010. Selskabet havde en kraftig passagervækst og fløj mere end 13 millioner passagerer. Det er 21 procent flere passagerer end sidste år. For fjerde kvartal blev resultatet efter skat -5,4 millioner NOK. Kvartalsresultatet er meget påvirket af højere brændstofudgifter sammenlignet med fjerde kvartal 2009.

”Årsresultatet for 2010 viser, at stadig flere passagerer vælger Norwegian. Vi har haft en kraftig passager- og kapacitetsvækst, og det er vi meget tilfredse med. Ikke mindst er vi tilfredse med, at vi har reduceret omkostningerne betragteligt sammenlignet med året før og dermed styrket vores konkurrencekraft yderligere. 2010 var stadig et udfordrende år i flybranchen, og resultatet er påvirket af meget høje brændstofudgifter, strejker og myndighedernes lukning af luftrummet pga. vulkanudbruddet på Island,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

Sammenlignet med 2009 steg brændstofudgifterne i fjerde kvartal med hele 63 procent. Den kraftige stigning opvejes imidlertid af, at Norwegian stadig indfaser nye og mere miljøvenlige fly, som bruger mindre brændstof.

Selskabets enhedsomkostninger – foruden brændstof – er på årsbasis reduceret med 10 procent fra 2009 til 2010. Selv hvis man medregner brændstof, er omkostningerne reduceret betydeligt. Norwegian vil med indfasning af flere nye og større fly få en endnu mere effektiv drift og dermed reducere enhedsomkostningerne yderligere. Norwegian indfasede 13 nye Boeing 737-800 i løbet af 2010. I 2011 vil 15 fabriksnye fly blive tilført flåden.

Ny base i Finland

I 2011 forudsætter Norwegian en vækst i produktionen (ASK) på 20-25 procent – primært som følge af indfasning af nye og større fly. Størstedelen af væksten vil komme i Sverige og Finland samt på charterflyvninger fra Norge. Ved månedsskiftet marts/april åbner den nye base i Helsinki med tre fly, hvor Norwegian vil operere 13 ruter i opstartsfasen.

Udvalgte nøgletal for hele 2010 (2009)

Antal passagerer: 13 mio. (10,8 mio.)
Omsætning: 8,6 mia. NOK (7,3 mia. NOK)
Kabinefaktor: 76 procent (78 procent)
EBITDAR: 1,2 mia. NOK (1,3 mia. NOK)
EBITDA: 397 mio. NOK (721 mio. NOK)
EBIT: 210,2 mio. NOK (572 mio. NOK)
EBT: 243,1 mio. NOK (623 mio. NOK)
Nettoresultat: 189,4 mio. NOK (446 mio. NOK)

Udvalgte nøgletal for 4. kvartal 2010 (4. kvartal 2009)

Antal passagerer: 3,3 mio. (2,8 mio.)
Omsætning: 2,15 mia. NOK (1,75 mia. NOK)
Kabinefaktor: 77 procent (76 procent)
EBITDAR: 214 mio. NOK (205 mio. NOK)
EBITDA: 14,2 mio. NOK (50,4 mio. NOK)
EBIT: -31,8 mio. NOK (7,6 mio. NOK)
EBT: -27,2 mio. NOK (8,7 mio. NOK)
Nettoresultat: -5,4 mio. NOK (0,8 mio. NOK)

For flere detaljer, se kvartalsrapport.

Kontaktpersoner:

Kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf.: +47 97554344
Finansdirektør Frode Foss, tlf.: +47 91631645

Norwegian er Skandinaviens største og Europas tredjestørste lavprisselskab med direkte ruter såvel indenrigs i Norge, Danmark og Sverige som til destinationer i Europa, Nordafrika og Mellemøsten (238 ruter og 95 destinationer pr. september 2010). Med lave priser og kundevenlige løsninger har selskabet haft en stærk passagervækst de senere år. Norwegian fragtede 10,7 millioner passagerer og omsatte for 7,3 milliarder norske kroner i 2009. Selskabet blev børsnoteret i 2003 og har i dag ca. 2.000 ansatte og 53 fly i sin flyflåde (oktober 2010). Selskabet får leveret i alt 73 nye fly af typen Boeing 737-800 i perioden 2008 – 2014. Norwegian vil have en af Europas mest moderne og miljøvenlige flyflåder, når de nye fly er indfaset. For yderligere information se www.norwegian.com

Følg Norwegian på Facebook her.

Følg Norwegian på YouTube her.

Sara Westphal Emborg Neergaard

Pressekontakt Director of Communications and Public Affairs Denmark +4522228577