Norwegian reducerer omkostninger – styrker konkurrenceevnen

Norwegian fremlægger i dag resultatet for første kvartal, der viser enhedsomkostninger på 40 øre eksklusive brændstof. Det er en kraftig beskæring af omkostningerne sammenlignet med 2009. Norwegian fragtede godt 2,7 mio. passagerer i første kvartal 2010, 28 pct. flere end samme kvartal sidste år. Omsætningen blev på 1,6 mia. norske kroner, en forøgelse på 15 pct. Nettoresultatet blev -199 mio. norske kroner efter skat.

”Jeg er tilfreds med resultaterne set i lyset af, at vi har haft en meget kraftig passager- og produktionsvækst. Specielt er jeg glad for, at vi har reduceret omkostningerne og dermed øget vores konkurrenceevne. Det var ventet, at vi ville se røde tal for første kvartal. Jeg er glad for, at vi har leveret bedre tal end markedsforventningerne,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

Omkostningerne er reduceret kraftigt siden 2009. Enhedsomkostningerne er reduceret med 11 pct. fra 2009 til 2010 og er nu nede på 40 øre eksklusive brændstof. Norwegian vil med indfasning af nye og større fly få en mere effektiv drift og dermed reducere enhedsomkostningerne yderligere.

Norwegian har nu 52 fly i flåden. I indeværende kvartal har selskabet fået leveret fem nye Boeing 737-800 fly fra Seattle. Inden 2014 vil Norwegian have en af de mest miljøvenlige og moderne flyflåder i Europa.

”Nye fly betyder en bedre rejseoplevelse for passagererne og færre forsinkelser som følge af teknisk vedligehold. Samtidig indebærer nye fly, at vi kan opnå endnu mere omkostningseffektiv drift end i dag. Dette er en flyflåde til fremtiden,” siger Bjørn Kjos.

Udvalgte nøgletal 1. kvartal 2010 (kvartal 2009)
Antal passagerer: 2,7 mio. norske kroner (2,1 mio.)
Omsætning: 1,6 mia. norske kroner (1,4 mia.)
Kabinefaktor (load factor): 75 pct. (75 pct.)
EBITDAR: -23 mio. norske kroner (49 mio.)
EBITDA: - 92 mio. norske kroner (-102 mio.)
EBIT: -239 mio. norske kroner (-134 mio.)
EBT: -275 mio. norske kroner (-150 mio.)
Nettoresultat: -199 mio. norske kroner (-110 mio.)

Kontaktpersoner for pressen:
Finansdirektør Frode Foss, tlf.: +47 91 63 16 45
Kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf.: +47 97 55 43 44

Norwegian er Skandinaviens største lavprisflyselskab. Selskabet er registreret på Oslo Børs. I dag har selskabet en flyflåde på 52 fly. Selskabet får leveret 70 nye miljøvenlige Boeing 737-800W i perioden 2008 – 2014. Selskabet har i dag ca. 230 ruter til 91 destinationer. Hovedkontoret er i Oslo, og selskabet har 2 000 ansatte. For yderligere information se www.norwegian.com

Pressevagt

Pressekontakt Kun for medier + 47 815 11 816

Norwegian-koncernen er et førende nordisk luftfartsselskab med hovedkontor i Fornebu uden for Oslo i Norge. Selskabet har over 8.200 ansatte og ejer to af de førende flyselskaber i Norden: Norwegian Air Shuttle og Widerøe's Flyveselskap. Widerøe blev opkøbt af Norwegian i 2024 med et formål om at gøre det endnu nemmere at rejse på tværs af de to flyselskabers netværk.

Norwegian Air Shuttle, det største norske flyselskab med omkring 4.700 ansatte, tilbyder et omfattende rutenetværk, der forbinder de nordiske lande med et bredt udvalg af europæiske destinationer. I 2023 transporterede Norwegian over 20 millioner passagerer og havde en flåde på 87 Boeing 737-800 og 737 MAX 8-fly.

Widerøe's Flyveselskap, Norges ældste flyselskab, er Skandinaviens største regionale flyselskab. Flyselskabet har mere end 3.500 ansatte. Widerøe opererer hovedsageligt lufthavne med korte landingsbaner i de norske landdistrikter og driver flere statslige kontraktruter (PSO-ruter) ud over sit eget kommercielle netværk. I 2023 havde flyselskabet 3,3 millioner passagerer og en flåde på 48 fly, herunder 45 Bombardier Dash 8-fly og tre Embraer E190-E2-fly. Widerøe Ground Handling leverer ground handling-tjenester i 41 norske lufthavne.

I Norwegian-koncernen er bæredygtighed en hovedprioritet, og koncernen har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen fra sine aktiviteter betydeligt. Blandt de mange initiativer, er det mest bemærkelsesværdige, investeringen i produktion og brug af fossilfrit flybrændstof (SAF). Norwegian stræber efter at blive det bæredygtige valg for sine passagerer og bidrager aktivt til omstillingen af luftfartsindustrien.