Ny passagerrekord for Norwegian: Godt 37 millioner rejsende i 2018

Ny passagerrekord for Norwegian: Godt 37 millioner rejsende i 2018

Norwegian satte ny passagerrekord i 2018 med mere end 37 millioner rejsende og en belægningsgrad på 86 procent. Opstart af 35 nye ruter, leverance af 25 nye fly og en stor stigning i langdistancetrafikken bidrog til væksten og et stærkt globalt fodfæste. Samtidig var 2018 præget af store investeringer, stærk konkurrence og høj oliepris. Norwegian har iværksat en række omkostningsreducerende tiltag, der vil styrke selskabet finansielt gennem 2019.

I alt valgte 37,34 millioner passagerer at rejse med Norwegian i 2018, en stigning på 13 procent sammenlignet med året før. På årsbasis var belægningsgraden 85,8 procent, hvilket er et fald fra 87,5 procent i 2017.

I løbet af 2018 fik Norwegian leveret 25 fabriksnye fly og startede 35 nye ruter, hovedsageligt interkontinentalt mellem USA og Europa. Sydamerika kom på rutekortet med en direkte rute fra London til Buenos Aires, samt indenrigsruter i Argentina. Selskabet øgede også antallet af afgange på flere populære ruter, ikke mindst fra London Gatwick.

Igen i 2018 modtog Norwegian en række internationale priser og udmærkelser med stemmer fra kunderne, blandt andet Sky Trax Awards som ”Verdens bedste lavprisselskab på lange ruter” for fjerde år i træk og ”Europas bedste lavprisselskab” for sjette år i træk. Norwegian blev igen udnævnt til det mest klimavenlige flyselskab mellem Europa og USA af det uafhængige miljøinstitut International Council on Clean Transportation.

- Trafiktallene for 2018 viser, at Norwegians internationale fodaftryk bliver stadig stærkere, i tråd med koncernens strategi. Norwegian har foretaget betydeligt investeringer i løbet af året og går nu ind i en fase med betydeligt lavere vækst. Vi har justeret ruteporteføljen og kapaciteten fremover, og tilpasset ruteprogrammet til vintersæsonen, siger Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian.

- Konkurrencen i luftfart har også i 2018 været hård, og kombineret med en høj oliepris og andre operative udfordringer har det påvirket vores resultater. Ikke mindst har udfordringer med Rolls Royce-motorerne påvirket driften i 2018, hvilket har betydet, at vi som selskab har sat gang i en række omkostningseffektiviserende tiltag for at styrke selskabet finansielt i løbet af 2019, siger Kjos.

Norwegian har over den senere periode sikret brændstofpriser for 2019. Selskabet har et urealiseret tab på disse sikringer per i dag, men dette er tabsført i regnskabet for 2018. Med hensyn til resultatregnskabet for 2019, anses Norwegian derfor for at være godt positioneret i forhold til sikring af brændstofpriser, også sammenlignet med andre flyselskaber.

Læs også: Opdatering til finansmarkedet, 24. december 2018.

Passagervækst i december
Årets sidste måned var også præget af passagervækst. I december valgte 2.771.135 passagerer at rejse med Norwegian, 15 procent flere end samme måned sidste år. Kapacitetsvæksten (ASK) var 34 procent og trafiktilvæksten (RPK) var 24 procent i årets sidste måned. Belægningsgraden var på 78,6 procent.

I alt gennemførte Norwegian 99,1 procent af de planlagte flyvninger, hvoraf 75,7 procent afgik til den planlagt rutetid.

Se detaljerede trafiktal i vedlagte dokument.

Kontakt for pressen
Kommunikationschef Andreas Hjørnholm
Tlf.+45 6191 1116
E-mail: andreas.hjoernholm@norwegian.com

Norwegian er verdens femtestørste lavprisflyselskab, og i 2017 transporterede selskabet over 33 mio. passagerer. Flyselskabet tilbyder mere end 500 ruter til mere end 150 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellemøsten, Thailand, Singapore, Argentina, Caribien, USA og Sydamerika. Norwegian har en flyflåde på 150 fly, der i gennemsnit er 3,7 år gamle, hvilket gør flyflåden til en af verdens yngste og grønneste. Norwegian er blevet kåret til Most Fuel-Efficient Airline on Transatlantic Routes af International Council on Clean Transportation (ICCT). Norwegian er blevet kåret som World's Best Low-Cost Long-Haul Airline af det anerkendte SkyTrax World Airline Awards de seneste tre år og for femte år i træk som Europe's Best Low-Cost Airline. Norwegian har omkring 9.500 medarbejdere.

Følg Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube.

Pressevagt

Pressekontakt Kun for medier + 47 815 11 816

Norwegian-koncernen er et førende nordisk luftfartsselskab med hovedkontor i Fornebu uden for Oslo i Norge. Selskabet har over 8.200 ansatte og ejer to af de førende flyselskaber i Norden: Norwegian Air Shuttle og Widerøe's Flyveselskap. Widerøe blev opkøbt af Norwegian i 2024 med et formål om at gøre det endnu nemmere at rejse på tværs af de to flyselskabers netværk.

Norwegian Air Shuttle, det største norske flyselskab med omkring 4.700 ansatte, tilbyder et omfattende rutenetværk, der forbinder de nordiske lande med et bredt udvalg af europæiske destinationer. I 2023 transporterede Norwegian over 20 millioner passagerer og havde en flåde på 87 Boeing 737-800 og 737 MAX 8-fly.

Widerøe's Flyveselskap, Norges ældste flyselskab, er Skandinaviens største regionale flyselskab. Flyselskabet har mere end 3.500 ansatte. Widerøe opererer hovedsageligt lufthavne med korte landingsbaner i de norske landdistrikter og driver flere statslige kontraktruter (PSO-ruter) ud over sit eget kommercielle netværk. I 2023 havde flyselskabet 3,3 millioner passagerer og en flåde på 48 fly, herunder 45 Bombardier Dash 8-fly og tre Embraer E190-E2-fly. Widerøe Ground Handling leverer ground handling-tjenester i 41 norske lufthavne.

I Norwegian-koncernen er bæredygtighed en hovedprioritet, og koncernen har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen fra sine aktiviteter betydeligt. Blandt de mange initiativer, er det mest bemærkelsesværdige, investeringen i produktion og brug af fossilfrit flybrændstof (SAF). Norwegian stræber efter at blive det bæredygtige valg for sine passagerer og bidrager aktivt til omstillingen af luftfartsindustrien.