Teknik, trusler og trends: De seneste økologiske indsigter bliver afsløret ved Nordic Organic Food Fair 2019

Klimaforandringer, Brexit, økologiske kampagner, teknologi, og GMO’er er blot nogle af de emner der er oppe til diskussion ved Nordic Organic Food Fair 2019. Den to dage lange messe vender tilbage til MalmöMässan (Sverige) den 13-14 november med et pakket ’fri deltagelse’ seminar program, der forsyner tusindvis af købere og detailhandlere med masser af ’stof til eftertanke’ omkring udfordringer, muligheder, innovationer, og fremtidige trends for den økologiske industri.

Høj-profil talere fra The Soil Association, Organic Sweden, KRAV, Natural Products Global, Futerra Sweden, Arla (Finland), Ecovia Intelligence, EkoMatCentrum, Organic Denmark, Beyond GM, og flere, er blevet bekræftet.

Gæster kan også opdage de største certificeret føde- og drikkevarer, der har ramt det svenske økologiske marked, i en live pitch session med den bæredygtige forretning Paradiset. For første gang nogensinde er top leverandører blevet valgt i forskellige kategorier til at pitche deres produkter foran Paradisets senior køber hold, hvor vinderne kan sikre sig en potentiel registrering med den etiske detailhandler.

Andre højdepunkter fra Organic Theatre inkluderer:

Det økologiske Brexit med Erik Hammar, stifter af Kakaw.se, Emma Yeats, driftsleder (kvalitet og inspektion) ved The Soil Association, og Jonas Englund, global virksomhedsudvikler ved Business Sweden – Erik Hammar vil tale om de sværheder og udfordringer han har mødt, som en lille virksomhedsejer, med importen af fin chokolade fra England til Sverige i forbindelse med Brexit. Emma Yeats og Jonas Englund vil tale om forholdene for økologisk handel til og fra England efter Brexit. Denne session vil give en indsigt på det regulatoriske niveau såvel som på det kommercielle virksomheds niveau.

Globalt marked for økologiske føde- og drikkevarer: Opdatering og udsigt med Iveta Kovacova, senior forskningsleder ved Ecovia Intelligence – Globalt salg af økologiske føde- og drikkevarer overgik 100 milliarder USD for første gang i 2018- Selvom sunde vækstrater fortsætter, er der fortsat udfordringer forude. Dette seminar giver en opdatering på det globale produktmarked, og sætter fokus på markedstrends og udviklinger for hovedregioner. Eksportåbninger vil blive fremhævet for nordisk økologisk føde- og drikkevare firmaer.

Sverige bliver en del ad Organic September bevægelsen – sådan kommunikeres fordelene af økologiske fødevarer med Anita Falkenek, CEO af KRAV NN (detailhandler) NN (processor), og Charlotte Bladh André, CEO af Organic Sweden – Inspireret af Soil Associations kampagne ’Organic September’ har Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV og Swedish Consumer Association startet en kollaborativ kampagne, der sætter fokus på fordelene ved økologiske fødevarer. Kampagnen, der vender tilbage hver september, er designet til at dele viden og kreere værdi på det økologiske marked. Sessionen vil dele indsigter fra det første år, og detailhandlere samt processorer vil give deres input til, hvordan denne kampagne fungerer i virkeligheden.

Økologiske apps med Eva Fröman og Mimi Dekker, stiftere af EkoMatCentrum, og Jonas Möller, leder af virksomhedsudvikling ved Sisyfos Digital AB – EkoMatCentrum har nu lanceret Sveriges første app (EkoGo) om økologiske restauranter og spisesteder. Eva og Mimi vil tale om tankerne bag appen, hvordan den virker, og hvad de håber at opnå med den.

Historien om Arla mælkekæden med Tomi Sirén, digital leder ved Arla Finland – I denne session vil gæster høre historien om Arla mælkekæden, og hvordan dens vision om at bygge den mest gennemsigtige værdi kæde indenfor mejeri kom til live. Sirén vil diskutere rollen af blockchain teknologi i projektet, og hvordan det kan bruges til at promovere gennemsigtighed, sporbarhed, og overordnet bæredygtighed i FMCG.

‘Økologiske GMO’er’ – Er dette fremtiden for bæredygtighed? med Pat Thomas og Lawrence Woodward, direktører ved Beyond GM, Dr Stefan Jansson, professor og leder ved afdelingen for Plante Fysiologi Umeå Universitet, og Dr Odd-Gunnar Wikmark forsker/program koordinator ved GenØk Centre for Biosafety – I Norge og Danmark, som i meget af Europa, er der nu opråb fra bioteknologi industrien, og forskere i produkter for de nye genredigerengsteknikker som CRISPR, om at blive fritaget fra reguleringer for at kunne hjælpe landbruget med at opnå bæredygtige mål. Samtidig er der et voksende antal mennesker, der mener, at dette frembringer uundgåelige spørgsmål omkring fødevaresikkerhed og gennemsigtighed, såvel som potentielle risici for det økologiske marked.

Denne panelsession vil bringe eksperter sammen på begge sider af debatten.

For at se det fulde program, besøg www.nordicorganicexpo.com/organic-theatre.

Nordic Organic Food Fair og Ecolife Scandinavia vil vende tilbage til Malmø, Sverige, onsdag og torsdag d. 13-14 november. For mere information og for at tilmelde dig en gratis messebillet, kan du besøge www.ecolifeshow.com eller www.nordicorganicfoodfair.com og bruge koden PR123 (direkte link: https://eventdata.uk/Forms/Form.aspx?FormRef=EcoB9Visitor&TrackingCode=PR123)

• Jordbrug, landbrug, fiskeri

Søg om et presseadgangskort her: https://eventdata.uk/Press/EcoLife_NordicOrganicFoodFair2019.aspx

Sharna Waid, PR Manager
e-mail: swaid@divcom.co.uk
Hjemmeside: www.divcom.co.uk
Twitter: www.twitter.com/DiversifiedUK

Forespørgsler fra udstillere henvendes til:

Melina Viking, Event Manger
e-mail: mviking@divcom.co.uk
Hjemmeside: www.ecolifeshow.com og www.nordicorganicexpo.com
Twitter: www.twitter.com/EcoLifeScandiog www.twitter.com/NordicOrganic
LinkedIn: www.linkedin.com/showcase/ecolifeshow

Billeder og logoer i høj opløsning kan downloades her: www.ecolifeshow.com/press-releases/show-news.

Diversified Communications UK (Diversified UK) er en hurtigt voksende messearrangør og forlægger baseret i Brighton, Peterborough, Nailsworth og London. Diversified UK’s naturlige og økologiske portefølje inkluderer Eco Life Scandinavia i Malmö, Sverige; Nordic Organic Food Fair i Malmö, Sverige; Eco Living Iberia i Madrid, Spanien (ny i 2019); Orgnaic Food Iberia i Madrid, Spanien (ny for 2019); Natural & Organic Products Europe; Natural and Organic Awards; Natural Products News; og NaturalProductsGloabl.com. For mere information, besøg: www.divcom.co.uk.

Diversified UK er en del af Diversified Communications, en førerende international medievirksomhed med en portefølje af ansigt til ansigt udstillinger samt konferencer, online miljøer, og digitale samt print forlæggere. Som producenter af disse markedsførende produkter forbinder, uddanner, og styrker Diversified Communications virksomhedsmiljøer i over 15 industrier inklusiv: føde- og drikkevarer, sundhed, natur og økologi, virksomhedsadministration og teknologi. Etableret i 1949 med hovedkvarter i Portland, Maine, USA og afdelinger samt kontorer i hele verden, forbliver Diversified Communications en privatejet, tredje generations, familieejet virksomhed. For mere information, besøg: www.divcom.com.