Flere bytter oliefyret ud med varmepumpe på abonnement

For et år siden rullede energiselskabet OK et nyt koncept på varmepumper ud, hvor man kun betaler for sit varmeforbrug og ikke for selve varmepumpen. Med andre ord varme på abonnement.

Dermed kan man udskifte sit gamle fyr med en mere miljøvenlig opvarmningsform, hvor man kun betaler for at komme i gang og en fast månedlig rate for det antal kWh varme, man aftager fra varmepumpen.

”Konceptet er især rettet mod de boligejere, som bor i et område uden fjernvarme, og økonomisk set er konceptet overskueligt for de fleste, fordi man undgår en stor engangsinvestering – hvilket efterspørgslen også afspejler,” siger Klaus Kjær, markedschef i OK.

Flere muligheder for en varmepumpe

Fire selskaber, ud over OK, fik del i støtteordningen fra Energistyrelsen og var klar til at udrulle konceptet i februar 2017. Den økonomiske støtte havde til formål at fremme udbredelsen af varmepumper til områder, hvor der ikke bliver udlagt fjernvarme. Det betyder helt konkret, at OK har fået støtte til indkøb og drift af varmepumper, som OK efterfølgende installerer og driver hos boligejere.

”Vi vil gerne være med til at fremme den grønne omstilling, og derfor er vi glade for, at vi gennem OK Nærvarme har fået mulighed for at tilbyde vores kunder en ny måde at betale for varmen,” siger Klaus Kjær.

OK er allerede en kendt aktør på varmepumpemarkedet og har dermed en del erfaring at trække på - både til private boliger og erhverv.

”Gennem det nye koncept har vi bygget videre på vores allerede bestående koncepter og forskellige muligheder for finansiering af varmepumpen,” siger Klaus Kjær.

”Muligheden for at betale for den varme, man bruger, gennem OK Nærvarme, er et supplement til de mulige købsformer, som OK stadig tilbyder boligejerne,” understreger han.

Ud over OK Nærvarme, kan OK tilbyde kunderne at lease en varmepumpe, betale kontant eller få et lån til varmepumpen.

Måske bliver det endnu billigere

Hvis regeringens forslag går igennem om at sætte elvarmeafgiften ned pr. 1. maj, vil det gøre varmepumperne endnu mere attraktive.

”Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det blandt andet betyde, at hvis en husstand har et standardforbrug på varmepumpen, kan man spare omkring 1000 kr. om året,” forklarer Klaus Kjær.

• Miljø, energi

Fakta

• Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har indgået partnerskab med fem virksomheder, som frem til udgangen af 2019 skal løbe markedet for varmepumper på abonnement i gang.
  • Abonnementsordningen bliver udrullet i et samarbejde mellem Energistyrelsen og de fem virksomheder, herunder energiselskabet OK.
  • hos Boligejeren bliver kun afregnet for den leverede varme, mens virksomhederne indkøber, installerer og driver varmepumpen.
  • Der findes forskellige typer af varmepumper. Fælles for dem er, at de er miljøvenlige og energieffektive og dermed også giver boligejeren en besparelse på varmeregningen.