Foråret er højtid for bilhandler

Vi elsker nichebiler for tiden. Står du for at sælge en firehjulstrækker, SUV- eller cabriolet, så er tidspunktet op til påske helt rigtigt. Vi kigger på de varmeste trends på brugtbilmarkedet, der traditionelt topper fra midten af april og en måned frem

Når der er opsving i økonomien, så forlader danskerne de traditionelle, sikre bilvalg og køber i stedet nichebilerne, der signalerer livsstil og økonomisk råderum. De klassiske bilmodeller såsom stationcars og sedanmodeller bliver fravalgt til fordel for cabrioleter, store firehjulstrækker og de moderne, fleksible SUV-modeller.

Sådan har det været de seneste 20-30 år, og den nuværende højkonjunktur er ingen undtagelse. Det er gode nyheder for sælgerne af netop de bilmodeller. Har du en Wrangler Jeep til salg eller en Mazda MX-5, så er de nemme at sælge i øjeblikket.

Gør det nemt at sælge
I den kommende tid bliver der solgt ekstraordinært mange biler. Tiden rundt om påske er traditionelt højtiden for bilhandler i Danmark, og i år ser det ud til, at handlen bliver på niveau med rekordåret 2018, hvor der blev handlet over 80.000 nye og brugte biler i marts og april.

Biler er dyre i Danmark, og derfor er det en klar fordel for bilsælgeren, hvis køberen får så mange oplysninger som muligt. Vis derfor så mange billeder af bilen som muligt i salgsannoncerne og have alle relevante dokumenter klar, når bilen skal fremvises for den potentielle bilkøber, herunder servicebogen, dokumentation for eventuelle reparationer og indregistreringsattesten. Det er især vigtigt, at bilen har overholdt de foreskrevne serviceintervaller.

”Olieskift og eksempelvis udskiftning af tandremmen er vigtigt at kunne dokumentere, og det er virkelig brugbart, hvis man kan vise køberen, at bilens motor bruger en højkvalitetsolie, og at den er plejet efter forskrifterne,” siger Rasmus Boserup, Kommunikationschef hos energiselskabet OK.

Bilerne er blevet billigere
For køberne er det gode nyheder, at især de brugte biler er blevet billigere i det seneste år. Det skyldes, at registreringsafgifterne blev omlagt i efteråret 2017, og at brugtbilpriserne gennem hele 2018 er faldet markant.

”Skal man ud og købe en nyere brugtbil som en VW Passat, så er den blevet omkring 10 procent billigere end i foråret 2018,” siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.

Han fortæller, at der i øjeblikket er mere end 60.000 brugte biler til salg på det danske marked.

Lavere omkostninger
Det er ikke kun bilpriserne, der er faldet. Det er også blevet billigere at forsikre og finansiere bilerne, og samlet har Spar Nord vurderet, at danskerne sparer omkring 10 procent på at holde bil sammenlignet med 2017. Dét er en af årsagerne til, at vi har råd til at købe drømmebilen i form af cabriolet eller firehjulstrækker.

Populære biler i øjeblikket
SUV-modeller, eksempelvis Nissan Qashqai

MPV-modeller, eksempelvis Ford S-MAX

Cabrioleter, eksempelvis Mazda MX-5

Crossover-modeller, eksempelvis Peugeot 2008

4x4-modeller, eksempelvis Landrover Defender

Vigtige dokumenter, når der skal handles bil
Indregistreringsattest – udlevér den aldrig, før handlen er gennemført

Servicebog – dokumentation for, at bilen er holdt efter serviceforskrifterne

Kvitteringer for reparationer – dokumentation for, at bilen er repareret efter forskrifterne

Instruktionsbog – beskriver alle tekniske detaljer ved bilen og giver introduktion til brugen af den

Om OK:

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde på Åhave Parkvej i Viby J og beskæftiger cirka 600 medarbejdere.
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
  • OK omfatter mere end 660 tankstationer, 132 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • Foruden energiprodukterne sælger OK også mobiltelefoni og forsikringer.

Steffen Toft Spiele

Presseteam 8932 2515