Nyt produkt til metalbranchen

Energiselskabet OK har gennem de seneste år mærket det stigende fokus, der er på smøremidlerne i industrien. På metalområdet er køle-/smøremidlernes egenskaber vigtige, men i ligeså høj grad mærker man et fokus på sundhed, sikkerhed og miljø. I OK er man tilfreds med at have en samarbejdspartner som tyske Rhenus Lub, som udvikler produkter af højeste kvalitet.

”Vi har et rigtig godt samarbejde med Rhenus Lub, som altid har gået forrest i forhold til at udvikle køle-/smøremidler. Sammen med deres kvalitetsprodukter, kan vi med vores erfaring og know-how rådgive kunderne bedst muligt,” siger Lars Primdahl, Key Account Manager på metalområdet i OK.

Stor grundighed

Rhenus Lub har gennem sine mange år på markedet udviklet højtydende og vandblandbare produkter samt opretholdt strenge krav og implementeret grundige kvalitetskontrolprocedurer under udviklingen af køle-/smøremidler.

Det seneste produkt på markedet er FU 800.

”Rhenus FU 800 er en universal olie, som ikke er mærkningspligtig. Derfor er den nem at integrere i driftsprocessen. Den sætter den højeste standard for fremtiden inden for området,” siger Lars Primdahl og fortsætter: ”FU 800 kan betegnes som et fremtidssikret produkt. Det har en række gode egenskaber, som giver høj teknisk ydeevne – samtidig udgør den minimalrisici i henhold til sundhed, sikkerhed eller miljø. Produktet er eksempelvis stabiltselv efter længere tids maskinstop.”

FU 800 er fri for formaldehyddepoter, fri for borforbindelser og aminer. Desuden har den en lav pH-værdi, som betyder, at den er skånsom for huden.

FU800 løste udfordringer hos kunde

Køle-/smøremidlet skal fungere optimalt og ikke give anledning til bekymringer i produktionen. Inden Horsens Spån Teknik tog beslutningen om at skifte til Rhenus, var det netop den situation, virksomheden stod i – ulemperne vejede efterhånden mere end fordelene med det daværende produkt. Derfor valgte man at gøre noget for at ændre situationen.

HST stod med en udfordring omkring de maskiner, hvor det daværende køle-/smøremiddel gav klistrede og fedtede maskiner. Dagligt brugte man tid på at vaske maskinerne og forsøgte flere gange at løse problemerne. Uden held.

Virksomheden tog fat i OK. I samarbejde med OK begyndte man med at teste på to ud af 30 maskiner i produktionen, og resultaterne viste, at FU800 gav god smøreeffekt og renere maskiner.

Derfor udrullede HST det nye køle-/smøremiddel til resten af produktionen i maj 2017. Efter skiftet har der ikke været problemer. Til gengæld er der rene maskiner.

”Det kører upåklageligt, smøreeffekten er god, og der er ingen problemer. Restolien bliver ikke længere hængende, og det giver et bedre visuelt udtryk. Og måske endnu vigtigere; vi skal ikke bruge tid hver dag på at rense maskinerne,” siger Christian Carlsen, produktionsleder hos HST.

• Petroleum, olie, gas

Om OK:

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde på Åhave Parkvej i Viby J og beskæftiger cirka 600 medarbejdere.
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
  • OK omfatter mere end 660 tankstationer, 132 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • Foruden energiprodukterne sælger OK også mobiltelefoni og forsikringer.