Høj tud kan give millionbesparelser på danske universiteter

Vandhaner er et uundværligt og meget brugt redskab i hverdagen, og det er bestemt ikke lige meget, hvilken man vælger. Der er rigtig mange penge at spare ved at vælge energi- og vandbesparende vandhaner. Det erfarer et dansk universitet, der har indgået et samarbejde for, at blive en grønnere uddannelsesinstitution.

På de danske universiteter har mange tusinde studerende deres daglige gang. Det betyder, at der er run på toiletterne og et stort vandforbrug. Udgiften til vand er en betydelig post, og både økonomisk og miljømæssigt giver det rigtig god mening ikke at bruge mere vand end nødvendigt. I samarbejde med amaturproducenten Oras er Aalborg Universitet derfor i gang med at udskifte deres armaturer til berøringsfrie og vandbesparende alternativer.

Universitet går til stålet

Aalborg Universitet har en vision om at blive et grønt universitet, og det betyder blandt andet, at driften skal optimeres. Armaturproducenten Oras har de sidste fem år haft et tæt arbejde med universitetet som rådgivere inden for energioptimering og vandbesparelser.

”En vandhane er en helt almindelig hverdagsting, og netop derfor giver det rigtig god mening at løsninger og funktioner nytænkes, og at forbrugerne vælger med omhu. Der findes armaturer på markedet, som indeholder et væld af tekniske løsninger og funktioner, der kan give betydelige besparelser på vandforbruget,” fortæller distriktsansvarlig ved Oras, Anders Barrit.

Selvom besparelserne på sigt er store, så er budgettet ikke på nuværende tidspunkt til at udskifte alle universitetets armaturer på én gang, så det foregår løbende, når der renoveres eller bygges nyt. På universitetet er de meget tilfredse med de nye armaturer, der på nuværende tidspunkt tæller flere hundrede.

”Vi har rigtig gode erfaringer med samarbejdet. Armaturerne er lette at bruge, de er nemme at servicere, de har lang levetid, og så sparer vi selvfølgelig en masse vand”, fortsætter Bent Wolf, vvs-installatør ved Aalborg Universitet.

Samarbejde er vejen til optimale løsninger

Det er vigtigt, at der på universiteter er balance mellem driftsøkonomi og tilfredshed. Det lange samarbejde mellem Oras og Aalborg Universitet medvirker, at Oras har et stort kendskab til brugerne og de behov, der er på universitet. Det har blandt andet betydet, at der for nylig blev valgt nogle noget utraditionelle løsninger, da der blev opsat nye armaturer.

”I dag tager de studerende ikke mange skridt uden en vandflaske under armen. Det kan være ret besværligt at fylde vandflaskerne på universitetets toiletter, fordi armaturer og flasker ikke passer sammen. Da der skulle skiftes armaturer, faldt valget derfor på et lidt utraditionelt ét af slagsen, der har en ekstra høj tud, så det er let at fylde vandflasker”, fortæller Anders Barrit fra Oras.

Sund fornuft og store besparelser

De studerende er glade for de nye armaturer, og det samme er universitetet. De nye armaturer har nemlig flere praktiske funktioner. Under den høje blanke tud gemmer armaturerne på mængdebegrænsere, der sikrer et lavt vandforbrug og tekniske løsninger inden for energioptimering. På den måde spares der på vandet og energiforbruget, uden at det er noget, brugerne skal tænke over.

De danske universiteter råder over enorme byggerier. Aalborg Universitet alene dækker over 290.000 m2 bygninger og med byggerier af denne kaliber med dertilhørende mange vandhaner og brugere, er der enormt potentiale for både kontante og miljømæssige besparelser.

”Der er ikke sat konkrete mål op for besparelser og heller ikke søgt penge fra puljer til energieffektivisering af byggerier i forbindelse med udskiftningerne. Når der skal udskiftes armaturer, vælger vi smarte berøringsfri alternativer, der er vand- og energibesparende. Det er egentlig bare sund fornuft”, slutter Bent Wolf.

• grøn energi
  • vandbesparelse