NSB lanserer mobil billettautomat med PayEx mobil betaling

NSB har inngått avtale med betalingsselskapet PayEx for håndtering av Internett-, kundesenter- og mobil betaling. Nå er NSB klar med sin nye billettkjøpsløsning i appen for bestilling, betaling og utstedelse av mobile billetter - der PayEx leverer betalingsløsningen.

Den nye løsningen for billettkjøp i  NSB applikasjonen gjør at de reisende slipper å bruke tid på å lete etter en billettautomat når de skal ta toget. Alle som har en smarttelefon, som store deler av befolkningen har, kan enkelt kjøpe billetten med NSB’s  mobil app. I begynnelsen vil det bare være enkelbilletter du kan kjøpe med appen. Fra før av kan du også fornye periodekortbilletten din i appen, men husk å aktivere den på reisekortet. Inntil videre må reisekortet benyttes for både 7-dagers og 30 dagers periodebilletter... I  den samme appen kan man fra før av  sjekke om toget ditt er i rute, og få annen relevant informasjon fra NSB. Kontrolløren kan enkelt sjekke billetten ved å bruke  QR koden som kommer opp på skjermen etter et kjøp.

Kundene foretrekker selvbetjente betalingsløsninger, og med den nye kjøpsløsningen gjør vi det enda lettere for kundene våre. Dette er veldig enkelt og vil gi en ny hverdag for kundene våre, og det blir som å ha billettautomat i lomma, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen. Vi ønsker at kunden skal ha alt de trenger på ett sted, og i NSBs app vil de kunne få opp sanntidsinformasjon om sitt tog. De vil kunne se om toget er i rute og de vil kunne se fra hvilket spor det går, sier Isaksen. Mobiltelefonen er nesten blitt som lommeboken for mange. De sjekker nettbanken sin der, de har musikken sin lagret der og de har alle kontaktene sine der.  Da er det viktig for oss at de kan kjøpe togbilletten sin der, sier han.

Siden 1972 har PayEx gitt nordiske selskaper, operatører og banker muligheten til å fokusere på sin kjernevirksomhet ved å tilby outsourcing av betalingsprosesser. PayEx er idag et av de ledende selskapene i Norden innen betalingstjenester - fra betalingsterminaler,  Internett – og mobilbetaling til faktura-, finansiering og inkassotjenester.PayEx har jobbet omlag 10 år med å ta frem løsninger for mobil betaling, og leverer alt fra komplett infrastruktur for mobilbetaling til enkle, brukervennelige betalingstjenester med kreditkort eller andre ønskede betalingsmidler.

Gjennom vårt samarbeid med NSB har vi mulighet til å være med på å løse utfordringer som påvirker store deler av Norges befolkning som hyppig reiser med tog. NSB’s nye mobil app er et god eksempel på hvordan man kan utnytte kundenes mobiltelefoner til å tilby kundene nye og verdiøkende tjenester integrert med en enkel betalingstjeneste. Vi er veldig stolte over at NSB har valgt PayEx som sin betalingspartner og vi ser nå muligheten til å virkelig sette en standard innen moile betalinger i markedet sier Christer Lovær, markedsdirektør i PayEx.

Informasjon om NSB app’en:

For å kjøpe billett via mobilen må man først lage en brukerprofil på nsb.no, og legge inn kortopplysninger, som lagres av PayEx i henhold til kortselskapenes sikkerhetskrav. Alle som har Iphone  eller IPad kan laste ned appen på Appstore, mens alle med Android telefon eller lesebrett kan laste ned NSB appen på Android Market.

For å se mer om hvordan du enkelt kan kjøpe billett med mobil, se videoene her:

For mer informasjon eller pressebilder, vennligst kontakt:

NSB kommunikasjonsrådgiver Mai-Bente Paulsen, mobil: +47 472 85 656

NSB kommunikasjonsrådgiver Jeanette Fagerli-Quaino, mobil: +47 408 77 821