PayEx levererar mobil kassa- och betallösning till Strömma och Hemglass

Tillsammans med kassasystemleverantören OpenSolution Nordic AB levererar PayEx mobila betalterminaler med inbyggd kassa till Strömma och Hemglass. Samarbetet innebär att säljaren på plats kan ta betalt av kunden samtidigt som köpet direkt registreras i kassasystemet, något som är unikt för lösningen.

Samarbetsavtalet med OpenSolution Nordic AB innebär att PayEx levererar de mobila betalterminaler som Strömma och Hemglass kommer att använda i sina fordon framöver. Sammanlagt handlar det om 440 stycken terminaler. Genom att terminal och mobiltelefon enkelt kopplas samman till en komplett certifierad kassalösning från OpenSolution uppnår säljaren full frihet och kan ta betalt på plats. Fördelarna är många - kassaflödet blir snabbare, kontanthanteringen minskar och det är möjligt att hämta rapporter direkt från terminalen.

Det är glädjande att se att alltfler stora aktörer på marknaden får upp ögonen för ny teknik som kan effektivisera betalningshanteringen. Att det sedan säkrar upp och sparar tid är ju fantastiska fördelar för alla användare. På OpenSolution tänker vi gärna i nya banor och det är kul att PayEx är med oss där. Med anpassade lösningar kan enorma förtjänster nås och det är där vi ser att framtiden ligger, säger Christian Johansson, VD för OpenSolution Nordic AB.

Terminalen heter iSMP och tillverkas av Ingenico. Den är kompatibel med iPod touch och iPhone 3 eller 4. Det är en säker plattform som tillåter all sorts betalning. Betallösningen har inbyggd streckkodsscanner och är klar för NFC-betalning, vilket borgar för många användningsområden utöver rena betalningar. Lösningen lämpar sig utmärkt för företag vars verksamhet till stor del bedrivs mobilt.

Vi är mycket glada för samarbetet med OpenSolution. Affären visar att PayEx levererar innovativa lösningar som håller hög kvalitet och säkerhet. PayEx är den första, och hittills enda, leverantören av den här typen av tidsriktig betallösning på den nordiska marknaden, säger Lisa Forsström, säljansvarig för PayEx betalterminaler i Sverige.

För ytterligare information, kontakta:
Lisa Forsström, säljansvarig för betalterminaler i Sverige
Mejl: lisa.forsstrom@payex.com

• Økonomi, finans

• betalingsterminaler
  • opensolution
  • strömma
  • hemglass

PayEx är en privatägd koncern med huvudkontor på Gotland. Koncernen omfattar ett flertal bolag med cirka 500 medarbetare i fyra länder: Sverige, Norge, Danmark och Finland. PayEx erbjuder betallösningar för internet-, mobil- och fysisk handel samt administrativa tjänster inom fakturering, reskontrahantering och inkasso. PayEx erbjuder även finansiella tjänster som factoring, delbetalning och lån.

Pressekontakt Vice President, Sales & Marketing +46 70 314 37 37