Kaffeeksperiment viser, at god samvittighed kan smages

Kaffeeksperiment viser, at god samvittighed kan smages

Et kaffeeksperiment afslører, at god samvittighed kan smages. Ikke en overraskelse, da vi ofte smager med følelserne, lyder det fra partner i Fucking Flink, Lars AP.

Meget tyder på, at vi danskere kan smage god samvittighed. Et smagseksperiment, som Peter Larsen Kaffe står bag, viser, at samtlige adspurgte danskere mente, at en Fairtrade-certificeret økologisk kaffe smagte bedre end en konventionel kop kaffe. Men i virkeligheden var indholdet i begge kopper den certificerede økologiske kaffe. Det vidste de adspurgte kaffeelskere dog ikke, da der på den ene kop var øko- og Fairtrade mærkater – og på den anden kop, var der ingen. Men trods samme indhold i kaffekopperne var danskerne ikke i tvivl – Fairtrade og økologi smager bare bedre.

Smag med følelserne

Eksperimentets udfald kommer ikke bag på Lars AP, stifter af og partner i Fucking Flink, der er en social bevægelse og virksomhed, som beskæftiger sig med skabe et mere flinkt samfund. Bevægelsen har næsten 200.000 følgere på Facebook.

Ifølge Lars AP giver det faktisk mening, at vi kan smage den gode samvittighed:

”I dette tilfælde smager forsøgspersonerne med følelserne, for der er jo ikke forskel på de to kopper kaffe. Vi mennesker har en tendens til at vælge det – og bedst kunne lide det - der giver os noget ekstra og en følelse af velvære. Hvis man ser økologi som noget, der er med til at gøre verden til et bedre sted, vil vi også naturligt føle, at økologi smager bedre. Det er den følelse, vi får i kroppen af at indtage noget økologisk, fordi vi forbinder det med noget godt,” forklarer han.

Det giver altså god mening, at vi foretrækker den økologiske Fairtrade kaffe, da smagen får os til at føle os godt tilpas, og når vi føler os godt tilpas, udsender hjernen lykkehormonet, endorfiner. Og de giver god smag i munden.

Eksperimentet kommer i forlængelse af, Peter Larsen Kaffe omlægger sortimentet af hele bønner til at være certificerede, så fremover vil alle hele bønner minimum være certificerede og/eller økologiske. Det sker som led i firmaets massive fokus på en mere bæredygtig og miljøvenlig kaffeproduktion for både kaffebonden og forbrugerne.

Peter Larsen Kaffe var de første i branchen, der valgte at satse på økologi og Fairtrade tilbage i 90’erne. Og i dag tænker firmaet konsekvent bæredygtig udvikling ind, når de udvikler og sender nye produkter på gaden.

”Vi satser meget på miljøvenlige løsninger, og arbejder tæt sammen med for eksempel Fairtrade for at forbedre kaffebøndernes muligheder. Vi har investeret i direkte handel med kaffekooperativet, Othaya i Kenya, hvor vi på to år har set en fire-dobling i afkastet for de næsten 15.000 bønder og deres familier. Vi mener, at vi som firma må gå forrest, hvis vi ønsker en mere grøn og bæredygtig fremtid. Hvis alle led – producent, forbruger og indkøber – tænker økologien og certificering ind i deres valg, så er vi allerede et godt skridt videre mod en grønnere og mere fair verden”, siger Lars Aaen Thøgersen.

I forbindelse med omlægningen søsætter Peter Larsen Kaffe en landsdækkende kampagne. Se en af videoerne her.

5 gode grunde til at købe certificeret og økologisk kaffe

1) Overordnet er certificeret og økologisk kaffe bedre for dig, kaffebønderne og miljøet

2) Der må ikke anvendes kemiske sprøjtemidler, kunstgødning, kunstige farvestoffer og sødemidler, når der dyrkes kaffe økologisk.

3) Certificeret kaffe, såsom Fairtrade, arbejder for bedre vilkår for kaffebønderne i udviklingslandene. Dermed får de bedre løn og levevilkår – og det gavner ikke kun bonden og familien – men hele lokalsamfundet.

4) Kaffen er truet af klimaforandringerne, og eksperter vurderer, at 50 procent af verdens kaffedyrkningsområder kan være væk i 2050. Hvis flere køber økologisk og certificeret kaffe, bliver efterspørgslen større og incitamentet til at producere mere bæredygtigt og under ordentlige forhold bliver større. Det gavner miljøet - men kan også øge interessen i udviklingen af nye kaffesorter, som kan modstå klimaforandringerne og dermed sikre en ordentlig indkomst for de kommende generationer af kaffebønder

5) Sidst men ikke mindst – så viser eksperimenter, at god samvittighed kan smages. Kaffen smager bare bedre, når man ved, at den er økologisk og/eller certificeret.

Peter Larsen Kaffe er en 114 år gammel, dansk virksomhed, som målrettet arbejder på at trække kaffekategorien i en mere bæredygtig retning. Siden start 90’erne er vi gået forrest i arbejdet med at udvikle og udbrede bl.a. økologi og Fairtrade certificerede produkter i Danmark. Dette fokus på altid at stræbe efter mest bæredygtige og miljørigtige løsninger kombineret med høje krav til råvarekvaliteter og håndværksmæssige kompetencer har drevet vores udvikling og medvirket til, at Peter Larsen Kaffe anno 2016 er et respekteret og anerkendt varemærke i forbrugernes bevidsthed.