Nye Peugeot-kunder betaler mindst i grøn afgift

Nye Peugeot-kunder betaler mindst i grøn afgift

2016 var ikke kun et forrygende år, når det gælder salget af nye modeller med det ikoniske løve-logo på fronten. Det var også et positivt år for de mange kunder, der købte en ny Peugeot. Et dybere kig i salgstallene viser, at de mere end 22.000 nye Peugeot-kunder, som købte en personbil i 2016 i gennemsnit slipper med 672.58 kr.* årligt i grøn afgift, mens gennemsnittet af resten af markedet ligger væsentligt højere med en omkostning for ejeren på hele 1556,89 kr. årligt**.

Netop et fornuftigt brændstofforbrug og dermed lav grøn afgift bidrager til en lav TCO, hvilket er en afgørende faktor for danske forbrugere. Det viser resultatet af en undersøgelse foretaget af Kunde og Co, der netop havde til formål at kortlægge danskernes prioriteter, når det gælder valget af bil. Et af de vigtigste parametre er ifølge undersøgelsen bilens brændstofforbrug. Hele 40 % af de adspurgte kvinder havde brændstofforbrug som øverste prioritet, når der skal vælges ny bil, mens 28 % af de mandlige adspurgte fandt det vigtigt, at bilen kører langt på literen.

Peugeots modelprogram spænder vidt fra den chikke bybil 108 til bl.a. den elegante familiebil 308 og den moderne 3008 SUV. Fælles for alle modeller er en række effektive motorer, der bidrager til lave driftsomkostninger og afgifter. Eksempelvis fås 208-modellen i 13 forskellige versioner med en halvårlig grøn afgift på 310 kr. eller derunder. Peugeot 208 var den mest solgte model i 2016 og med et salg på mere end 1.200 i januar måned har den fået en flyvende start på det nye år. De nye 208-kunder, der har valgt en BlueHDi-version, kan glæde sig over en halvårlig grøn afgift på kun 130 kr.

*Baseret på tal fra De Danske Bilimportører

**Baseret på top 20 salgslisten for 2016 fra De Danske Bilimportører