PKA kåret til Europas bedste institutionelle investor

PKA’s strategi for innovative investeringer er netop blevet udpeget til at være den bedste i Europa.

I kølvandet på finanskrisen satte PKA sig for i 2011 at gøre pensionsselskabet mere robust og modstandsdygtige over for nye økonomiske nedture og finde andre indtægtskilder end aktier. Det resultat er netop blevet belønnet af det internationale magasin EQDerivatives, der har kåret PKA til at være Europas bedste institutionelle investor.

I begrundelsen for at tildele PKA prisen siger medstifter og direktør hos magasinet EQDerivatives Robert McGlinchey:

“PKA er en af de førende institutionelle investorer i Norden. PKA har leveret en konsistent performance inden for Absolut Afkast Strategier, og anses globalt for at være førende inden for blandt andet handel af volatilitet.”

PKA har siden 2011 tjent 10,1 mia. kr. på absolut afkast porteføljen, hvilket set i forhold til et langsigtet aktieafkast på 7% er yderst tilfredsstillende.

Chief Portfolio Manager hos PKA, Søren Grooss, er glad for anerkendelsen:

”I 2011 søsatte PKA et projekt, der omdannede PKA’s klassiske aktieportefølje til en portefølje bestående af langt flere indtægtskilder, som kan generere afkast, når aktier ikke leverer positive afkast. I perioder med høje aktieafkast, vil den omdannede portefølje ikke være markant bedre end den klassiske. Men når aktier enten bevæger sig sidelæns eller falder over længere perioder, vil de mange indtægtskilder skabe et mere robust afkast, som kommer vores medlemmer til gavn,” fastslår Søren Grooss.

Siden 2009 har de globale aktiemarkeder gennemlevet markante stigninger, hvilket har fået mange investorer til at sætte spørgsmålstegn ved, hvornår aktiefesten slutter.

”PKA’s nye investeringstilgang er i denne henseende endnu mere værdifuld givet den større risiko og afkastspredning. Det mener vi er den mest ansvarsfulde måde at agere på,” siger Søren Grooss.

PKA har en samlet formue på 275 mia. kr. og administrerer pensioner for fire pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet. PKA har godt 300.000 medlemmer, som er sikret pensionsordning via overenskomster, og selvstændige eller privatansatte uden for overenskomst kan også blive medlem i PKA.