Et højt indtag af frisk fisk eller en god fiskeolie kan forbedre børns nattesøvn

Fiskeolie redder nattesøvnen

Som et af vores få helt basale behov, er søvn alfa og omega for os mennesker. Desværre døjer mange med søvnproblemer, og det er desværre noget, der har en stor påvirkning på vores sundhed og livskvalitet. Uanset om du har store problemer med at få sovet eller ej, har du garanteret godt oplevet, hvordan en dårlig nats søvn sætter sine spor i løbet af dagen, og for dem der for alvor lider af søvnmangel og -besvær, kan konsekvenserne være store.

En markant forbedring

Heldigvis viser ny forskning nu, at du, ved at indtage en god fiskeolie med et højt indhold af DHA, kan forbedre din nattesøvn. I hvert fald var resultaterne helt utvetydige: De famøse omega 3-fedtsyrer, som fiskeolie også kaldes, havde en positiv indvirkning på de 7- til 9-årige testpersoner. Holdet bag forskningen kommer fra det anerkendte Oxford University i England. De 43 børn med søvnproblemer, der deltog i projektet, blev overvåget med håndledssensorer, så forskerne kunne overvåge deres (fraværende) søvnmønstre, ligesom børnene fik taget blodprøver, der skulle måle deres niveau af optaget omega 3 og omega 6. Halvdelen af børnene fik over en periode på fem dage et tilskud på 600 mg omega 3 dagligt, mens den resterende halvdel fik et placeboprodukt. Effekten var tydelig.

Forskning blot starten på noget større

Den del af testgruppen der modtog fiskeolie, fik en væsentligt bedre nattesøvn. For med en gennemsnitlig stigning på én times mere søvn hver nat, var fiskeoliens effekt markant. Den anden halvdel af testgruppen oplevede ingen forbedring. Forskerne kunne også konstatere, at den førstnævnte gruppe vågnede syv gange færre per nat i snit. De britiske forskere har i øvrigt en ambition om at lave flere og større undersøgelser for at kortlægge omega 3-fedtsyrers effekt på søvn.

Hjerte-kar-sygdomme, gigt, søvn – fiskeolien er kommet for at blive

Fiskeolie har længe været anerkendt for at have mange sundhedsmæssige fordele. Førnævnte DHA er en syre, der findes i fiskeolie. DHA, der står for dokosa-hexaen-syre, har en positiv effekt på vores søvn. Således kan et lavt niveau af DHA og et lavt niveau af melatonin hænge sammen. Melatonin er det hormon, der hjælper mennesker med at falde i søvn. Ved at indtage fiskeolie, kan du dermed hæve melatoninniveauet i din krop. Fiskeolie har også helbredsmæssige egenskaber, der bl.a. hjælper mod demens og hukommelsesbesvær samt blodpropper, åreforkalkning og andre sygdomme relateret til hjerte-kar. Mange patienter med leddegigt oplever også, hvordan fiskeolie kan hæmme stofferne, der forårsager inflammationen og gigtbetændelsen.

Et populært kosttilskud

Selvom omega 3-fedtsyrer er et gennemforsket emne, interesserer videnskaben sig stadig for fiskeolie og dens effekt på en lang række sygdomme og helbredsforhold. Ét er dog sikkert: Fiskeolie er et beviseligt effektivt kosttilskud, som mange danskere i dag indtager på daglig basis. En sund og god søvncyklus er helt essentielt for det gode liv, og med et rigeligt indtag af omega 3-fedtsyrer kan du hjælpe din krop til at få restitutionen tilbage på ret køl.

Bidro sælger kosttilskud bl.a. fiskeolie og går ikke på kompromis med produkternes kvalitet. Alle produkterne skal være så naturlige som overhovedet muligt, og kvaliteten af urterne overholder lovgivningen.