Sorg

• Send din afdøde godt afsted på sin sidste rejse

Det svære farvel

At miste en af sine kære er altid en svær tid efterfølgende. Uanset om det er en ven, en kollega, et familiemedlem eller en helt fjerde person, kan det være rigtig hårdt at være den pårørende som står tilbage. Sorgen kan føles overvældende, og det er helt i orden. Men her er det vigtigt også at mindes alle de gode stunder, du trods alt har fået med den afdøde. Det er ikke døden der definerer os, det er det liv vi levede, de mennesker vi holdt af.

Ting der er vigtige at overveje ved begravelsen

Når du skal arrangere en begravelse, er mange ting at skulle tage stilling til. Den afdødes sidste rejse skal foregå på en god måde, der spiller overens med den afdødes ånd. Det vigtigste er derfor at finde ud af måden, hvorpå du ønsker begravelsen udført. Der skal tages stilling til kistevalg eller urne og dekorationer. Det kan godt virke uoverskueligt, når sorgen tynger dit bryst. Derfor kan det være en rigtig god idé at bede din lokale bedemand om hjælp til koordineringen. Bedemandens opgave er at støtte jer som pårørende, og skabe trygge rammer for både jer og den afdøde. På den måde kommer begravelsen til at foregå nede på jorden i øjenhøjde med jeres ønsker og behov.

Hvordan finder du den bedste bedemand?

At finde den rette bedemand kan være svært. Priserne varierer ofte, og det samme gør serviceniveauet. Din lokale bedemand, kender nær området og står gerne klar med rådgivning indenfor alle områder i forbindelse med en bisættelse eller en begravelse.

Hvor skal de forskellige dokumenter afleveres, og skal der afholdes grav, og i så fald hvor? Din lokale bedemand står klar med mange års erfaring, og hjælper gerne med rådgivning så du ikke bliver yderligere overvældet i din sorg.