FOA

3100 postkort fra elever til ministeren

Pressemeddelelse   •   Nov 14, 2011 17:19 CET

Giv os nu den uddannelsesgaranti!
Sådan lød budskabet på 3100 underskrevne postkort, som blev overrakt til børne- og undervisningsminister Christine Antorini her til formiddag.

Postkortene blev afleveret af tre repræsentanter fra Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsuddannelsen og Landselevbestyrelsen for den pædagogiske assistentuddannelse. De tre elever fra FOA - Maja-Emilie Evald, Nada Hawa og Michael Birk – var inviteret til møde hos Christine Antorini, der ville høre, hvad der optager eleverne.

Der er i år afvist 8532 ansøgere til social- og sundhedsuddannelserne og til uddannelsen som pædagogisk assistent. Svaret til ministeren fra eleverne var, at det er der skal skaffes uddannelsespladser. Og at det haster med en uddannelsesgaranti.

”Der bør gennemføres en uddannelsesgaranti til alle unge. Halvdelen af alle dem, der søger ind på vore uddannelser, bliver afvist. Hvordan hænger det sammen med, at 95 procent af en ungdomsårgang i 2015 skal have en ungdomsuddannelse,” spørger medlem af Landselevbestyrelsen for den pædagogiske assistentuddannelse, Maja-Emilie Evald.

Hun har været med til at indsamle de flere tusinde postkort fra de studerende, der i dag blev overrakt ministeren.

”Så nu bør Christine Antorini kunne huske vores ønsker. Et andet ønske er, at den lærerfri undervisning skal fjernes. Flere og flere oplever i deres teori-forløb, at der mangler lærere. Derfor skal de selv organisere undervisningen, og mange elever føler derfor ikke at de lærer noget, og deltager ikke i disse timer, ” siger Michael Birk, som også deltog i mødet.

Nada Hawa sidder i landselevbestyrelsen for pau-eleverne, og hun peger på, at en bedre vejledning vil give et mindre frafald på uddannelserne:

”God og individuel vejledning kræver ressourcer. Der skal være tid og økonomi til at opfylde elevernes behov for vejledning. Som det er i dag, så bidrager en utilstrækkelig vejledning til et øget frafald på uddannelserne,” mener Nada Hawa.