Den Spanske Stats Turistbureau

4 spanske begivenheder du ikke må gå glip af i 2016

Pressemeddelelse   •   Jan 14, 2016 14:31 CET

Et nyt år er lig med en ny kalender fuld af begivenheder, højtideligheder og aktiviteter af enhver slags, som du kan opleve i forbindelse med ferien i Spanien. Da vi umuligt kan nævne dem alle, fremhæver vi her fire spændende begivenheder, der byder på noget for de fleste, hvad enten man er til gastronomi, kultur eller sport:

1. San Sebastián, europæisk kulturhovedstad 2016

San Sebastián i Baskerlandet er blevet udnævnt til europæisk kulturhovedstad i 2016. Med et tætpakket program, som byder på masser af aktiviteter og begivenheder, har den nordspanske by fokus på at fremme den europæiske sameksistens igennem dialog og de bånd, der knytter landene sammen. I ugen mellem den 18. og 24. januar kan man opleve et specielt tilrettelagt program, der markerer starten på perioden som kulturhovedstad, bl.a. med en helt særlig udgave af den traditionelle fejring af byens skytshelgen Sankt Sebastian. Hele år 2016 vil byde på utallige kulturoplevelser med særligt fokus på viden, teknologi, borgernes aktive deltagelse i samfundets udvikling samt kritisk tænkning.Få flere oplysninger om hele programmet ved at klikke her.

2. Toledo, Spaniens gastronomiske hovedstad

Byen planlægger at afholde en række kulinariske events for at fejre sin status som Spaniens ubestridte madmekka. Du kan starte med at anskaffe dig et såkaldt Toledopass Gourmet, der giver dig rig mulighed for at opleve den berømte spanske tapaskultur fra første parket. Med denne billet får du en udvalgt tapa + drikkevare til en fast pris på et udvalg af byens spisesteder. Få mere information om de deltagende restauranter, de vigtigste traditionelle retter, og hvordan du får mest muligt ud af dit besøg i Spaniens gastronomiske hovedstad, på dette link.

3. Jerez, motorsportens hovedstad

Jerez de la Frontera i provinsen Cádiz i det sydlige Andalusien er som den første by nogensinde officielt blevet udnævnt til verdens hovedstad for motorcykelsport. En titel, som byen vil besidde fra 2015 til 2017. Byens store motorsportsbane, hvor der er blevet afholdt løb igennem 30 år, har været vært for flere VM-afdelinger inden for både MotoGP og Superbike. Følgende store konkurrencer kan opleves i Jerez de la Frontera i løbet af 2016:

• Den spanske afdeling af MotoGP: 22.-24. april.
  • FIM CEV Repsol International Championship: 2. oktober.
  • Verdensmesterskabet for Superbikes: 14.-16. oktober.

Jerez lægger desuden asfalt til officiel Formel 1-træning, adskillige nationale konkurrencer inden for motorcykelsport samt racerløb for biler. Hele kalenderen kan ses på banen Circuito de Jerez' officielle websted. Under dit besøg kan du også gå en tur på Paseo de la Fama del Motor, der er en del af Avenida Álvaro Domecq, og hvorpå flere af motorcykelsportens store stjerner er hædret.

4. Don Quijote-ruten

Den berømte roman Don Quijote de la Mancha blev skrevet af Miguel de Cervantes i det 17. århundrede og menes at være verdens næstmest oversatte værk efter Biblen. Romanen handler om den omvandrende ridder Don Quijote og dennes mere eller mindre heldige eventyr i og omkring La Mancha. Her 400 år senere kan du følge i fodsporene på "Ridderen af den bedrøvelige skikkelse", tage kampen op imod vindmøller, forsøge at vinde Dulcineas hjerte og nyde traditionelle retter som duelos y quebrantos med æg og skinke. Der er ikke kun tale om en litterær rute, men også en rejse igennem nogle af Spaniens mest fortryllende landskaber. Ruten, der går igennem 13 større og mindre byer i den indre del af Spanien, kan med fordel tilbagelægges i bil på en uges tid. Få mere information om ruten her.

Den Spanske Stats Turistbureau i Danmark hører under statsadministrationen TURESPAÑA. Netværket af udenlandske turistkontorer består d.d. af i alt 32 afdelinger fordelt på 25 lande.