Dansk Byggeri

48-timer møderne virker i kampen for fair konkurrence

Pressemeddelelse   •   Nov 18, 2010 08:42 CET

I Overenskomst 2010 blev det besluttet, at organisationsmøderne mellem Dansk Byggeri og 3F/TIB skulle finde sted 48 timer for at sikre overenskomstmæssige vilkår på byggepladserne.

Når forbundet finder ud af, at overenskomsternes bestemmelser ikke overholdes på byggepladsen beder de om et organisationsmøde. Mødet holdes på byggepladsen med deltagelse af hvervgiver, den udførende underentreprenør og Dansk Byggeri.

- Vi har nu holdt mere end 40 møder efter den skabelon, og vi kan også konstatere, at alle møder er endt i enighed og med det resultat, at underentreprenøren er blevet overenskomstdækket enten ved at indgå en kollektiv overenskomst med forbundet eller ved at melde sig ind i Dansk Byggeri, fortæller afdelingschef Thorsten Wilstrup, Dansk Byggeri og fortsætter:

- I de tilfælde, hvor underentreprenøren er overenskomstdækket, har vi fået afsluttet sagerne i form af efterbetaling af løn, pension, feriepenge eller lignende, så overenskomsten overholdes.

- Det er Dansk Byggeris opfattelse, at de hurtige organisationsmøder er medvirkende til, at der bringes ordnede overenskomstmæssige forhold ind på byggepladserne, slutter Thorsten Wilstrup.

Afdelingschef Thorsten Wilstrup, Dansk Byggeri, på telefon 20 74 77 48
Pressechef Mogens Hjelm på telefon 40 29 92 32