DANSK HR

88 % mener, at social kapital tilfører værdi til bundlinjen

Pressemeddelelse   •   Nov 24, 2011 08:52 CET

En ny undersøgelse fra PID–Personalechefer I Danmark om social kapital viser, at et flertal af PID’s medlemmer kan se værdien af arbejdet med social kapital.

88 % af PID’s medlemmer mener nemlig, at social kapital tilfører værdi til bundlinjen, og der er ligeledes stor enighed blandt respondenterne om, at social kapital kan være med til at forbedre produktiviteten.

”Det er meget positivt, at begrebet social kapital har vundet indpas i HR-feltet. Det er ofte her, at værdien af social kapital først spottes. Samtidig er det vigtigt at påpege, at det også med social kapital er vigtigt, at der er ledelsesopbakning. Den sociale kapital i en organisation kan nemt blive sat under pres, hvis der samtidig arbejdes med performance-måling, individuelle bonusser og selvledelse uden fokus på fællesskabet,” siger Vibeke Didriksen, som er HR-strategist i foreningen PID–Personalechefer I Danmark og HR manager i Sophion Bioscience A/S.

Undersøgelsen viser, at ca. en tredjedel af virksomhederne har oplevet en øget værdi på baggrund af arbejdet med social kapital, og ifølge Vibeke Didriksen svarer dette godt overens med NFA´s undersøgelser, som viser, at flere offentlige institutioner oplever vedvarende øget værdi, når der er fokus på social kapital.

Det fremgår yderligere af undersøgelsen, at 46 % af virksomhederne arbejder strategisk med social kapital.
”Dette er overraskende nyt. En mulig grund kan være det element af social kapital, som handler om samarbejde, hvor der tales om linking, bridging og bonding. Der er netop skrevet en kandidatafhandling om social kapital i politiet. Den viser, at det kan være svært at bevare den sociale kapital, når der f.eks. arbejdes med talentudvikling, og der ikke er nok fokus på kommunikation,” siger Vibeke Didriksen.

Ifølge undersøgelsen måler 22 % den sociale kapital i virksomheden.
”NFA har netop startet et projekt i en række kommuner, hvor fokus er på validering af effekten af den sociale kapital. Det vil være spændende, hvis de organisationer, som måler social kapital, deler deres metode og erfaring,” lyder Vibeke Didriksens opfordring til virksomhederne.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af PID–Personalechefer I Danmark i samarbejde med Interresearch a|s

For mere information, venligst kontakt:
Vibeke Didriksen, HR-strategist, PID–Personalechefer I Danmark og HR manager, Sophion Bioscience A/S, 25 39 78 64 eller vbd@pid.dk
Marie Korsgaard, Communication Manager, PID–Personalechefer I Danmark, 86 21 61 11 eller mko@pid.dk

Om Interresearch a|s
interresearch a|s er blandt Danmarks førende analyseinstitutter med speciale i trivselsmålinger, lederevalueringer og APV. Se mere på www.interresearch.dk. Læs også om mulighederne for HR-målinger og andre analyser med vores Feedback Management-værktøj på www.defgo.dk.

PID er Danmarks største forening og faglige netværk for personalechefer og andre personaleansvarlige. PID's formål er at varetage interesserne for danske personalechefer fra både den private og offentlige sektor. Hos PID arbejder vi for at forbedre virksomhedernes kendskab og brug af personale til personaleudviklings- og administrative opgaver. Vi arbejder for at udbygge samarbejdet mellem personer, som dagligt arbejder med organisationsudvikling og personaleadministration og for at udvikle medlemmerne på deres arbejdsområde gennem en række medlemsservices.
PID har ca. 1065 medlemmer.