Shell Danmark

Aalborg-studerende kører 2.900 km på en liter

Pressemeddelelse   •   Maj 20, 2012 19:16 CEST

Netop nu er 15 trætte studerende ved AAU på vej hjem fra Shell Eco-marathon, med en fjerdeplads i bagagen og mange erfaringer rigere. Deres selvbyggede brintbil 'Carbon Cobra' kunne ikke slå de urørlige franskmænd fra Nantes og blev i sidste sekund frarøvet tredjepladsen af en hold fra Italien. Resultatet på 2.882 km på hvad der svarer til en liter benzin er dog imponerende

Det var i år fjerde gang, at AAU deltog ved Shell Eco-marathon. Resultatet i form af en fjerdeplads i kategorien for prototyper, er en forbedring fra femtepladsen sidste år. Så det går den rigtige vej.

"Vi har fået masser af inspiration ved at tale med de andre deltagere og studere deres løsninger. Så vi glæder os til at komme hjem og arbejde videre frem mod næste års Shell Eco-marathon. Vi har set, at vi kan køre lige op med de bedste, så det giver blod på tanden. Vi leger også med tanken om at bygge en helt ny bil, som skal deltage næste år, siger Søren Juhl Andreasen, lektor og vejleder for Team Aalborg Energy.

"Vi kan se, at vi kan tiltrække nogle engagerede studerende med det her projekt, så selvom der heldigvis er nogen, der bliver færdige i år, står der nye klar til at tage over," tilføjer han.

Om Shell Eco-marathon

Shell arrangerede Shell Eco-marathon for 28. gang i år. Shell Eco-marathon er en international konkurrence i brændstoføkonomi og energieffektivitet, der udfordrer studerende fra tekniske højskoler og universiteter i hele verden til at opfinde, designe og bygge en bil, der kan køre så langt på, hvad der svarer til en liter benzin, som overhovedet muligt.

OM SHELL

Shell beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestaden og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer godt 2.500 ansatte på Shells servicestationer.

Shells raffinaderi i Fredericia er et af to raffinaderier i Danmark. Her omdannes råolien fra Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen til flydende gas, jetbrændstof, benzin, diesel, petroleum og fyringsolie.

Der er 314 Shell servicestationer i Danmark, heraf 63 Shell/7-Eleven, 65 forhandlerejede, 131 forpagterdrevne og 55 ubemandede Shell Express stationer. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell Diesel Extra.

På verdensplan beskæftiger Shell cirka 90.000 medarbejdere i 80 lande. Her er selskabet involveret i bl.a. olie- og gasudvinding, produktion og salg af benzin og diesel samt udvikling af biobrændsel og flydende naturgas. I alt har Shell 43.000 servicestationer i verden og sælger cirka 145 mia. liter brændstof om året. Læs mere på www.shell.com.