TDC Group

Adgang til telemedicin når som helst

Pressemeddelelse   •   Jul 07, 2016 14:22 CEST

Region Syddanmark indgår nyt telemedicinsk samarbejde med it-koncernen KMD og deres partner TDC Erhverv om en ny ”KOL-kuffert”, hvor løsningen bliver tabletbaseret, trådløs og mere brugervenlig for patienterne. Aftalen er det første store EU-udbud på telemedicin i Danmark. Aftalen gælder de næste to år med mulighed for forlængelse.

Med den nye aftale bliver den telemedicinske løsning endnu mere brugervenlig, da alt udstyret er trådløst og kan bruges på en almindelig tablet. KOL-kufferten gør det muligt at udskrive patienter med KOL tidligere i forløbet, da patienter og læger kan gennemføre videokonsultationer med hinanden og foretage diverse målinger.

- Vi ser frem til samarbejdet med KMD. Vi ser også meget positivt på aftalen, fordi vi går over på mobilt standardudstyr. Det bliver endnu lettere for patienterne, da det kan bruges hvor som helst og når som helst, siger Peder Jest, lægelig direktør på Odense Universitetshospital (OUH), som også sidder med i den fællesoffentlige porteføljestyregruppe, som organiserer udbredelsen af telemedicin til borgere med KOL.

Løsningen er i første omgang rettet mod Odense Universitetshospital, men dækker hele Region Syddanmark, så andre hospitaler i regionen i fremtiden vil kunne kobles på.

- Vi arbejder på – sammen med kommunerne – at alle KOL-patienter skal have adgang til telemedicin, når det passer dem, siger Peder Jest.

Flere uprøvede vinkler
På Odense Universitetshospital har man gode erfaringer med patientkufferten. Der er allerede gennemført 15.000 konsultationer, og patienttilfredsheden er høj. Derfor ser Region Syddanmark flere potentialer for patientkufferten._

- Der er flere vinkler, som er uprøvede med patientkufferten. Der er blandt andet et stort potentiale i at udvikle holdtræning via kufferten, og så bør man også kigge nærmere på, hvordan metoden kan anvendes på andre patientgrupper, siger Peder Jest.

Nyt stærkt partnerskab klar til skala
Hos KMD, der er hovedleverandør på aftalen, glæder man sig over opgaven og ser frem til at levere it-løsningen i et samarbejde med tele- og løsningspartneren TDC Erhverv.

- Sundheds- og omsorgsområdet er et strategisk vigtigt område for KMD, og vi er stolte over, at vi vinder det største udbud til dato herhjemme inden for telemedicin. Region Syddanmark er en spændende og visionær partner i projektet, og vi glæder os til at komme i gang med at støtte patienterne i eget hjem. Vi sætter også stor pris på at kunne levere løsningen i et nyt samarbejde med TDC Erhverv. Det er et stærkt partnerskab, som jeg har store forventninger til, siger KMD-direktør Mette L. Kaagaard.

TDC Erhverv skal levere udstyr, opsætning, support og hjælpe patienterne trygt i gang.

- Vi er i TDC Erhverv meget glade for aftalen med Region Syddanmark. Vi kan udnytte vores kernekompetencer med installation af teknologi i private hjem, og det stærke samarbejde med KMD vil være med til at modne det danske marked for telemedicin, og vi kan rulle telemedicinske løsninger ud i større skala, som det nu sker i Region Syddanmark, fortæller Marina Lønning, koncerndirektør i TDC Erhverv.

Har du yderlige spørgsmål, kan du kontakte:

Region Syddanmark, lægelig direktør på Odense Universitetshospital Peder Jest, mobil (+45) 40 82 73 41, peder.jest@rsyd.dk

KMD, presse- og kommunikationskonsulent Line Dall, mobil (+45) 25 10 38 15, lxd@kmd.dk,

TDC Group Communications, pressetelefon (+45) 70 20 35 10, tdcpresse@tdc.dk