adidas Group

adidas præsenterer den officielle kampbold til UEFA EURO 2012™ - inspireret af det ikoniske Tango-design og udviklet til moderne fodbold

Pressemeddelelse   •   Dec 02, 2011 11:25 CET

adidas Tango 12: inspireret af det klassiske Tango-design

Kiev / Herzogenaurach, den 2. december 2011
– I dag har adidas og UEFA præsenteret adidas ’Tango 12’, den officielle kampbold til sommerens UEFA EURO 2012™. Bolden blev afsløret af den tidligere olympiske mester i stangspring, Sergey Bubka, i forbindelse med lodtrækningen til slutrunden.

Udgangspunktet er det klassiske Tango design, som blev anvendt under både FIFA World Cup™ og UEFA EURO™ i begyndelsen af 1980erne, men adidas Tango 12 er en moderne fortolkning af designet, hvor farverne i grafikken symboliserer de to værtsnationer – Polen og Ukraine. Designet af Tango 12 prydes yderligere af tre grafiske elementer, som repræsenter traditionerne for kunstnerisk papirklip, der er typisk for flere landregioner i begge værtsnationer, og de symboliserer tre karakteristiske træk i fodbold – sammenhold, rivalisering og passion.

”adidas Tango 12 er inspireret af et ikonisk design, som er kendt af spillere og fans over hele verden, og det er fantastisk at se denne kreative genfortolkning af Tango-designet til UEFA UERO 2012 turneringen”, udtaler David Taylor, CEO for UEFA Events SA.

I designet af adidas Tango 12 indgår en serie af trekantsformede felter, der er sat sammen ved hjælp af varmetryk for at sikre et præcist og stabilt svæv. Overfladen på hver af boldens felter har en mikrostruktur, der fremmer spillernes boldkontakt og boldkontrol. Under boldens ydre ligger en vævet underforing og en ny type blære med øget lufttæthed og mindre vandabsorbering.

adidas Tango 12, som er blevet udviklet igennem de sidste to år, har gennemgået to omfattende typer af tests – kvalitative tests blandt spillere i otte forskellige lande, med brug af spillere, forbund og klubber på både elite- og amatørniveau, og kvantitative laboratorietests, som dokumenterer, at adidas Tango 12 lever op til og overgår alle ’FIFA  Approved Standards’ gældende for en officiel kampbold. Tango 12 er den mest testede fodbold, som adidas nogensinde har produceret.

CEO for adidas Group, Herman Hainer, udtaler: adidas Tango 12 forener mange års fodboldtraditioner med omfattende tests blandt spillere og i laboratorier, hvilket gør den til den mest testede bold, som adidas nogensinde har produceret.

adidas Tango 12 er den ellevte officielle kampbold til en UEFA EURO™ slutrunde, og den er dermed fortsættelsen på en fascinerende historie om udvikling af fodbolde, der begyndte hos adidas helt tilbage i 1963. I den periode er der blevet produceret tre Tango-inspirerede designs for UEFA EURO slutrunderne – 1980 Tango River Plate, 1984 Tango Mundial og 1988 Tango Europa – hvilket gør Tango 12 til den fjerde i rækken.

adidas Tango 12 er i spil under hele UEFA EURO 2012™, der bliver fløjtet i gang den 8. juni, når værtsnationen Polen går på banen på det nationale stadion i Warszawa. Alle de kvalificerede fodboldforbund vil modtage tredive officielle kampbolde i løbet af næste uge, og dermed seks måneder inden turneringsstart, til både træning og kampe.

adidas Tango 12 er ude i butikkerne fra og med den 3. december. Vejledende udsalgspris er 1.000 kroner.

For yderligere information om adidas produkter og ydelser klik venligst ind på: www.adidas.com/football or www.adidasnewsstream.com.

- Slut -

Noter til redaktionen:

Udvikling og produktion af officielle kampbolde hos adidas

adidas har en uovertruffen erfaring med produktion af fodbolde. adidas har udviklet og produceret fodbolde siden 1963 og er i dag verdens førende producent med en konstant målsætning om at være i front med hensyn til teknologiske udviklinger. adidas har leveret de officielle kampbolde til alle større UEFA og FIFA turneringer siden 1970, heriblandt alle officielle kampbolde til UEFA EUROTM siden 1972.

Historisk oversigt over de officielle UEFA EURO kampbolde fra adidas

1972: Telstar Mexico
Officiel kampbold bestående af 32 felter og en ny polyuretan coating – Durlast – som gjorde bolden mere vandafvisende end traditionelle læderbolde.

1976: Telstar
adidas Telstar var udstyret med en forbedret laminering af Durlast-materialet for at styrke de vandafvisende egenskaber yderligere.

1980: Tango River Plate
Bolden fik et nyt ikonisk Tango-design og et unikt udseende, som varede indtil 2000. Videreudviklinger af Durlast-materialet og lamineringsprocessen forbedrede boldens vandafvisende egenskaber.

1984: Tango Mundial
Den første bold uden brug af læder, men fremstillet af et nyt polyuretanmateriale med en forbedret sammensætning af de enkelte lag og med en bedre afdæmpning i boldens ydre. Tango Mundial var den første officielle kampbold med et design, som var specialfremstillet til en UEFA EURO™ slutrunde.

1988: Tango Europa
Et nyt polyuretanmateriale og en forbedret forsegling af sømmene gjorde bolden endnu mere vandafvisende.

1992: Etrusco Unico
Med et helt særegent designudtryk, blandt andet med løvehoveder inspireret af etruskisk historie, og med implementeringen af et nyt polyuretan-skummateriale

1996: Questra Europa
Et nyt polyuretan-skummateriale blev anvendt for at styrke boldkontakten og afdæmpningen af boldens ydre. Designet var inspireret af den engelske rose og Det Engelske Fodboldforbunds tre løver.

2000: Terrestra Silverstream
En forbedret skumkonstruktion blev tilført for yderligere at afdæmpe boldens ydre, og den tekniske udførelse af Tango-designet var inspireret af floderne i og havet ud for Holland og Belgien.

2004: Roteiro
Roterio repræsenterede en banebrydende udvikling inden for fodbolden som den første fodbold I historien, der ikke var håndsyet. En ny varmetryks-teknologi gjorde bolden slidstærk, gav bedre boldkontrol og øgede de vandafvisende egenskaber betragteligt. Designet og navnet var inspireret af Vasco da Gama, den store Portugisiske opdagelsesrejsende, og designet var baseret på en lyseblå / sølvfarvet grundfarve, som satte fokus på Portugal som en nation af pionerer og opdagere.

2008: EUROPASS
Et nyt system af felter med en særlig struktur på overfladen af bolden blev udviklet for at give spillere og målmænd bedre kontrol med bolden. Designet var ligeledes helt nyt og en samtidsorienteret fortolkning af Telstar-designet.