CA A-kasse

Ældre højtuddannede holder sig fra efterlønspengene

Pressemeddelelse  •  2012-04-18 08:00 CEST

Lysten til at hæve efterlønspengene er stor blandt medlemmerne i CA a-kasse.  I løbet af de første 2 uger har hver femte allerede hævet deres efterlønspenge i CA, der er a-kasse for højtuddannede i erhverslivet..

Men mens hver fjerde under 50 år har hævet pengene, holder de ældre højtuddannede sig fra efterlønspengene. Kun hver tiende af de højtuddannede over 50 år har hævet pengene.

”Banker, a-kasser og medier har været massivt ude med advarsler om, at netop folk over 50 år skal overveje det virkelig grundigt, inden de hæver efterlønspengene og melder sig ud af ordningen - fordi gevinsten ved at blive i ordningen er relativt stor. Det ser ud til, at de har taget budskabet til sig”, siger Lars Christensen.

Ældre betaler mindst for at få skattefri præmie

For de, der er født 1956 eller senere, skal alle pensioner modregnes i efterlønnen. Det ødelægger muligheden for efterløn for mange, men der kan stadig være en økonomisk fordel ved at blive i efterlønsordningen frem til pensionsalderen og i stedet få udbetalt en skattefri præmie på 147.516 kr.

Som udgangspunkt skal alle betale efterlønskontingent i 30 år. Men efterlønskontingentet blev først indført i 1. april 1999, så mange kan slet ikke nå at betale i 30 år inden de rammer efterlønsalderen. De er omfattet af en overgangsordning, så de blot skal betale kontingent fra 1999 og frem til de kan gå på efterløn.

”Jo ældre du er, jo mindre efterlønskontingent skal du investere, for at få den skattefri præmie. Er du i slutningen af 50’erne i dag, slipper du med at betale efterlønskontingent i 15-16 år, og så stiger det ellers gradvist for de efterfølgende årgange, mens alle, der bliver 48 år i april i år eller senere, skal betale i 30 år”, siger Lars Christensen.

Eksempler:

• Bliver du 58 år i april 2012, kan du tidligst gå på efterløn, når du er 61 ½ år i oktober 2015, og du skal kun betale efterlønskontingent i 16 ½ år.
  • Bliver du 53 år i april 2012, kan du tidligst gå på efterløn, når du er 63 ½ år i oktober 2022, og du skal betale efterlønskontingent i 23 ½ år.
  • Bliver du 48 år i april 2012, kan du tidligst gå på efterløn, når du er 65 år i april 2029, og du skal betale efterlønskontingent i 30 år.

4.194 har fået 165 millioner

19.375 medlemmer af CA a-kasse har indbetalt til efterlønnen. Siden 2. april 2012 har de kunnet søge om, at få deres efterlønspenge udbetalt.

I løbet af de første 2 uger har 4.194 CA-medlemmer ansøgt om at hæve pengene. Det svarer til, at 21,6 % allerede har hævet deres efterlønspenge.

Der er på de første to uger udbetalt over 165 millioner kroner – hvilket svarer til, at de pågældende medlemmer hver i snit har fået cirka 39.000 kroner.

Lars Christensen, forsikringschef i CA a-kasse: 2068 0593

Ole Strand, kommunikationskonsulent i CA a-kasse: 4037 9045

Om CA a-kasse

CA er a-kasse for højtuddannede i erhvervslivet. De mere end 42.000 medlemmer har typisk en erhvervsøkonomisk baggrund og arbejder med ledelse, økonomi, salg og marketing, it og kommunikation. www.ca.dk

inden for marketing, salg, ledelse, IT, kommunikation og regnskab).

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom