Dansk Metal

Ældre ryger ud først

Pressemeddelelse   •   Feb 07, 2011 13:07 CET

Det er de ældre medarbejdere, der står først i køen, når fyresedlerne skal deles ud på de store danske virksomheder. Få virksomheder arbejder aktivt for at holde på seniorerne.

Blot 16 procent af de større danske virksomheder gør "meget" for at holde på seniormedarbejdere. Det er et af de opsigtsvækkende resultater af en en rundspørge fra Politiken Research blandt 138 tillidsfolk fra Dansk Metal og 3F. Ifølge tillidsrepræsentanterne gør flere end 83 procent af virksomhederne kun lidt eller slet ingen ting for at holde på de ældre.

Undersøgelsen får Metals næstformand, Claus Jensen, til at kritisere arbejdsgiverne:

- Arbejdsgivernes organisationer har travlt med at få afskaffet efterlønnen og tale om behovet for mere arbejdskraft, men når fyresedlerne deles ud, så ryger samfundssindet og de fine ord om at holde på det grå guld, siger Claus Jensen.

Politikens undersøgelse dokumenterer endnu engang, at arbejdsgiverne ofte er stopklodsen, når det kommer til seniorpolitik. En undersøgelse, som Metal gennemførte i efteråret 2010 blandt alle forbundets tillidsrepræsentanter, viser, at netop ledelsen er den væsentligste barriere for at få indført seniorordninger.

- Når vores tillidsrepræsentanter kommer til ledelsen og foreslår en seniorordning, så bliver det ofte afvist. Ledelsen vil slet ikke diskutere det, siger Claus Jensen.

Han henviser til en undersøgelse, som Dansk Metal gennemførte i efteråret. Den viser, at ledelsen er den væsentligste barriere for at få indført seniorpolitik. På de virksomheder, hvor tillidsrepræsentanterne har forsøgt at få indført en seniorordning inden for de seneste fem år, viser det sig, at forsøget i mere end 40 procent af tilfældene er faldet til jorden pga. direkte modstand fra ledelsens side.

Metals næstformand, Claus Jensen, kritiserer arbejdsgiverne for ikke at indføre seniorordninger.

Ledelsen synes seniorordningerne er for besværlige, for dyre eller mener ikke, at det er deres opgave at føre seniorpolitik. Det er til gengæld meget få tillidsrepræsentanter, der oplever modstand mod seniorordninger fra medarbejderside.

Claus Jensen mener, at det derfor håbløst at afskaffe efterlønnen, som VK-regeringen vil:

- Halvdelen af de medlemmer, der går på efterløn, ville gerne have udskudt deres tilbagetrækning, hvis arbejdsgiveren havde tilbudt mere fleksible arbejdsvilkår, men når ledelsen slet ikke ser det som deres opgave at føre seniorpolitik, så er det klart, at mange vælger at gå på efterløn i stedet for at blive på jobbet, mener Claus Jensen.

Han frygter, at en afskaffelse af efterlønnen vil betyde færre seniorordninger:

- Hvis arbejdsgiveren i dag ikke vil imødekomme ønsker om seniorordninger, så har medarbejderen selv et valg, nemlig at gå på efterløn. Men hvis efterlønnen afskaffes, så afhænger det af arbejdsgiverens gode vilje, om man kan få en seniortilværelse, der er tålelig. Derfor frygter jeg, at der vil komme væsentligt færre seniorordninger, hvis efterlønnen afskaffes, siger Claus Jensen.

Ifølge Claus Jensen er det oplagt for virksomhederne at indføre seniorordninger. I de virksomheder, hvor man har en egentlig formuleret politik og ønske om at beholde medarbejderne, er tilbagetrækningsalderen nemlig højere.