Dansk El-Forbund

Aktion på byggepladser gav pote

Pressemeddelelse   •   Nov 03, 2011 16:27 CET

Langt de fleste byggepladser havde lært af det første besøg, da Arbejdstilsynet i går kom forbi igen

Det virker. Så kort kan effekten af Arbejdstilsynets byggepladsbesøg opsummeres. Da tilsynet i går genbesøgte 137 steder, hvor der var afgivet alvorlige påbud for tre uger siden, var kun tre af sagerne uløste.

Men der er fortsat mange problemer på byggepladserne. Under gårsdagens aktion besøgte Arbejdstilsynet i alt 206 byggepladser, og denne gang resulterede det i 115 forbud og strakspåbud, fortæller tilsynet i en pressemeddelelse.

De tilsynsførende kan især finde alvorlige problemer på de små, typisk private, byggerier:

– Desværre må vi konstatere, at når vi kommer ud på villavejene, er der mange steder byggearbejder, hvor forholdene bestemt ikke er gode. Men sikkerhedsreglerne er de samme, om det er et stort eller et lille byggeri, og man slår sig altså lige så fordærvet, hvis man dratter ned fra et villatag i 6 meters højde, som hvis var man faldet fra et stillads ved at stort kontorhus, siger kontorchef i Arbejdstilsynet Jens Skovgaard Lauritsen.

SKAT deltog også i aktionen i går og fokuserede især fokuserede på udenlandske medarbejdere og udenlandske virksomheder. Her kendes resultatet endnu ikke.

Læs mere her.