DR Kommunikation

Anders Agger hædret for sine menneskeskildringer

Pressemeddelelse   •   Sep 20, 2010 11:17 CEST

Med disse ord – og flere andre – overrakte landsformanden for KLF, Kirke og Medier, Lars-Peter Melchiorsen, i weekenden foreningens hæderslegat på 10.000 kroner til DR-journalist Anders Agger fra DR Dokumentar. Prisen blev uddelt i forbindelse med KLF, Kirke og Mediers landsmøde i Strib Fritids- og Aktivitetscenter på Fyn.

Prisen blev givet til Anders Agger, ”fordi han mestrer den særlige disciplin at lave dokumentarprogrammer om mennesker og de livssituationer, der er en del af menneskelivet," som det hed.

Anders Agger har for eksempel gjort det i serien ’Livscyklus’, portrætteret drengene på Herlufsholm Kostskole, skildret livet på danske badehoteller  - og i Ikea - samt været bag murene på kongehuset.

Udleverer ikke folk
Lars-Peter Melchiorsen begrundede blandt andet valget med, at Anders Agger ”på en sjælden måde formår at få personerne, han bruger i udsendelserne, til at åbne sig, så de bliver nærværende uden at være udleverende”.

”Jeg kan bedste beskrive det som personbåret tv – uden at være privat,” sagde landsformanden blandt andet.

Lars-Peter Melchiorsen fremhævede, at Anders Agger også investerer lidt af sig selv i udsendelserne, og at han har en eminent evne til at lave sine udsendelser med et glimt i øjet – ”eller måske rettere med et glimt i stemmen”, som han sagde.

Har fået DRs sprogpris
45-årige Anders Agger er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Århus, og han har været ansat i DR siden 1989. Her har han både arbejdet på DR i Holstebro, som reporter på TV-Avisen, det daværende Søndagsmagasinet på DR1 og nu DR Dokumentar.

Anders Agger er ikke helt ukendt med at modtage priser. Tilbage i 2001 fik hans DRs sprogpris for sin behandling af sproget, som ”han overlegent og stilsikkert bruger til overrumplende indfald med uventede indgange til en historie,” som det hed dengang.