DR Kommunikation

Astrid Fischer hædret af advokater

Pressemeddelelse   •   Jun 13, 2011 08:45 CEST

Advokatrådets Journalistpris 2011 blev uddelt ved rådets generalforsamling i Kolding – en generalforsamling, der dog går under navnet ”Advokatmødet”.

Det var priskomiteens formand, advokat Henrik Høpner, der uddelte prisen, og han lagde især vægt på Astrid Fischers evne til at sætte retssikkerhedsmæssige historier på den journalistiske dagsorden. På det seneste har Astrid Fischer blandt andet i en stribe indslag på P1 fokuseret på den manglende kvalitet i lovgivningsarbejdet, når der bliver hastelovgivet, og høringsfaserne enten er korte eller helt mangler.

Nørdede og tørre emner
I motiveringen hed det blandt andet, at Astrid Fischer har evnet at fastholde historier om "nørdede" eller "tørre" emner på dagsordenen, selv om andre medier ikke har fundet disse historier væsentlige.

I alt 11 projekter, artikler og programmer var nomineret til prisen – og blandt dem var også P1 Dokumentar for en ”konsekvent og dybdegående dækning af emnet retssikkerhed” siden januar 2010.

Astrid Fischer blev uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, og samme år blev hun ansat i DR. Fra 1988 var Radioavisens Balkan-medarbejder, og siden 1994 har hun arbejdet på ’Orientering’ på P1. Det er muligt at høre Astrid Fischers seneste indslag herhttp://www.dr.dk/P1/orientering/Redaktion/Astrid%20Fischer.htm